Zeszłoroczne wydarzenia już się zakończyły:) Ale możesz już myśleć o IV Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole:) Jeśli świętowaliście, ale my o tym nie wiemy, dajcie znać:)
Jeśli chcesz wziąć udział – zgłoś swoją placówkę wypełniając formularz w zakładce: Kontakt.
Dzięki temu będziemy mogli stworzyć pełną mapę placówek, które corocznie uczestniczą w akcji. Udział jest bezpłatny. To nie projekt, to ogólnopolski ruch oddolny, dzięki któremu dajemy przestrzeń każdej osobie i placówce do wyrażenia siebie.
Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia.
Hasło na rok 2022 brzmiało: DBAJMY O DOBRE RELACJE
Wyzwanie na ten rok: przygotowanie krótkiej formy artystycznej (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, utwór literacki itd. na temat: „DOBRE RELACJE W SZKOLE TO…” i opublikowanie nagranej scenki do dnia 23 września (piątek) na Waszym YouTube z hasztagiem:
#tydzienszczesciawszkole2022 #happinessatschool


Ponadto w ramach świętowania można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka.
Ważne, by poruszyć kwestię szczęścia i dobrostanu w narracji i w różnych wymiarach – emocji, poczucia sensu, zaangażowania, bliskości z innymi, odkrywania swoich mocnych stron i pozytywów u innych, zdrowia, odpoczynku czy zaangażowania.

Chodzi o podjęcie w tym czasie tematyki szczęścia, które przejawia się, według Martina Seligmana, w:
- przeżywaniu pozytywnych emocji – różnorakich, bo to jest i radość, i duma, wdzięczność, zachwyt,
- uruchamianiu zaangażowania, doświadczaniu FLOW
- wzmacnianiu relacji
- nadawaniu sensu i znaczenia wydarzeniom, sytuacjom
- odkrywaniu i uruchamianiu w praktyce mocnych stron, talentów oraz wykorzystywaniu ich dla dobra wspólnoty – koleżeńskiej, szkolnej, sąsiedzkiej, rodzinnej.
Podsumowaniem akcji co roku jest konferencja o szczęściu i dobrostanie w szkole. O jej tegorocznych szczegółach wkrótce poinformujemy.
Poniżej podaję przykłady aktywności, które można wykorzystać ale ufam, że Państwa kreatywność wykracza poza granice – moich pomysłów, ram czasowych, budynków, szablonów.
- Święto Dobrych Relacji – o wadze dobrych relacji: koleżeńskich, przyjacielskich, szkolnych, nauczycielskich, rodzinnych, sąsiedzkich (np. w świetle wojny w Ukrainie). Świętowanie dobrych relacji można rozciągnąć na cały Tydzień Szczęścia w Szkole, można temu poświęcić jeden dzień.
- Dzień Empatii – czym jest empatia? W jaki sposób możemy ją rozwijać w szkole? Co konkretnie robię, by być osobą empatyczną?
- Dzień Spokoju – czym jest spokój? Jakie to uczucie? Jakie są warunki, gdy jestem spokojny/a w szkole? Z kim doświadczam w szkole spokoju? Jak wzmacnia to nasze relacje?
- Święto Zaufania – do kogo czuję zaufanie? Kiedy czuje się w szkole bezpieczny/bezpieczna? Miejsca, przestrzenie, osoby, poruszane tematy.
- Dzień Zachwytu – kiedy uruchamiam zachwyt w szkole? Czym lub kim się zachwycam?
- Dzień Dobrego Humoru – jak humor pomaga nam w trudnych sytuacjach, w jaki sposób buforuje stres?
- Święto Dobrego Słowa – o wadze dobrego słowa, które buduje, a nie rujnuje poczucie własnej wartości
- Dzień Przyjaciela – mój przyjaciel – jakie cechy cenię w nim najbardziej i dlaczego? Czym jest dziś przyjaźń, czym była kiedyś? Rozmowy między pokoleniami😊
- Dzień Inspiracji – co mnie inspiruje w szkole? Kto jest moim Inspiratorem? W jaki sposób wpływa to na nasze relacje?
- Dzień Dumy – jak często przeżywam dumę w szkole? Co to za uczucie?
- Święto Talentów i Mocnych Stron – jakie mamy talenty i mocne strony? Kiedy je wykorzystujemy najczęściej i jak się z tym czujemy? Co nam pomaga w ich rozwijaniu?
- Święto Marzeń – jak często moje marzenia pozostają w sferze tylko ulotnych myśli, a jak często potrafię marzenia zamienić na konkretne cele, nawet odległe, do realizacji? Co mnie do tego zachęca? Jakie są korzyści ze snucia marzeń?
- Dzień Blisko Natury – w jaki sposób kontakt z naturą nas wzmacnia, pozytywnie nastraja? Jakie są korzyści obcowania z przyrodą, naturą?



Przy okazji można skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:
- Jak dobry humor wpływa na relacje w szkole?
- W jaki sposób empatia sprzyja nabieraniu odwagi w szkole?
- Jakie cechy łączą Cię z Twoim przyjacielem? Co macie ze sobą wspólnego?
- Jak obcowanie z przyrodą wzmacnia nasz dobrostan i poczucie szczęścia? Jak wpływa to na kreatywność, zapamiętywanie?
- W jaki sposób zabawa wzmacnia naszą odporność psychiczną? Jakie kompetencje rozwijamy w trakcie zabawy w szkole?
- Jak więzi z innymi – kolegami, koleżankami, nauczycielami w szkole – wpływają na rozwiązywanie konfliktów, trudnych sytuacji?

Zachęcam, by wspólnie z dziećmi zaangażować innych dorosłych (rodziców, dziadków, sąsiadów, przyjaciół). Niech to będzie Wasze – szkolne, klasowe, zespołowe, wspólnotowe, sąsiedzkie.
Proszę o przekazywanie tej informacji dalej, by ten tydzień stał się naszym wspólnym, ogólnopolskim szczęściem.
Razem celebrujmy dobry czas. W ten sposób kształtujemy dobre życie.
Ta strona powstała dla Ciebie – byś mógł/mogła odnaleźć swoją placówkę, docenić to, co się wydarzyło, powspominać poprzednie lata, zachęcić, wzmocnić, zainspirować innych i cieszyć się. Po prostu się radować:)
Dołącz do nas – jesteśmy po to, by dzielić się dobrem 🙂
Ufam, że z chęcią dołączą Państwo do wydarzenia. Zeszłoroczne inspiracje można znaleźć tu oraz tu.
Łączę serdeczne pozdrowienia,
Anna Hildebrandt-Mrozek
Inicjatorka Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole
„Szczęśliwi, którzy nauczyli swoje dzieci cieszyć się drobnymi rzeczami.”
Jeremias Gotthelm





