Jeśli chcesz wziąć udział – zgłoś swoją placówkę wypełniając formularz w zakładce: Kontakt.
Dzięki temu będziemy mogli stworzyć pełną mapę placówek, które corocznie uczestniczą w akcji. Udział jest bezpłatny. To nie projekt, to ogólnopolski ruch oddolny, dzięki któremu dajemy przestrzeń każdej osobie i placówce do wyrażenia siebie.
Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole w szkole jest zwrócenie uwagi na narzędzia psychologii pozytywnej, które można wykorzystywać w edukacji przedszkolnej, szkolnej, akademickiej, a które przekładają się na dobre zdrowie, efekty kształcenia i lepsze życie.
Hasło na rok 2024 brzmi: CIEKAWI SIEBIE – CIEKAWI ŚWIATA!
Wyzwanie na ten rok: przygotowanie krótkiej formy artystycznej (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, utwór literacki itd. na temat: „CIEKAWI SIEBIE – CIEKAWI ŚWIATA” i opublikowanie nagranej scenki do dnia 29 września (niedziela) na Waszym YouTube lub Facebooku z hasztagiem:
#tydzienszczesciawszkole2024 #happinessatschool @happinessatschool
Ponadto w ramach świętowania można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka.
Ważne, by poruszyć kwestię szczęścia i dobrostanu w narracji i w różnych wymiarach – emocji, poczucia sensu, zaangażowania, bliskości z innymi, odkrywania swoich mocnych stron i pozytywów u innych, zdrowia, odpoczynku czy zaangażowania.
Chodzi o podjęcie w tym czasie tematyki szczęścia, które przejawia się, według Martina Seligmana, w:
- przeżywaniu pozytywnych emocji – różnorakich, bo to jest i radość, i duma, wdzięczność, zachwyt,
- uruchamianiu zaangażowania, doświadczaniu FLOW
- wzmacnianiu relacji
- nadawaniu sensu i znaczenia wydarzeniom, sytuacjom
- odkrywaniu i uruchamianiu w praktyce mocnych stron, talentów oraz wykorzystywaniu ich dla dobra wspólnoty – koleżeńskiej, szkolnej, sąsiedzkiej, rodzinnej.
Podsumowaniem akcji co roku jest konferencja o szczęściu i dobrostanie w szkole. Szczegóły tu.
Poniżej podaję przykłady aktywności, które można wykorzystać ale ufam, że Państwa kreatywność wykracza poza granice – moich pomysłów, ram czasowych, budynków, szablonów.
- Ciekawi siebie – czym jest dla mnie ciekawość? Czym jest ciekawość siebie? Czym jest samoświadomość? Jakie mam zasoby, którymi dysponuję? Moje ciało, mój umysł, moje emocje, moja duchowość – czy je znam?
- Ciekawi świata – ciekawość innych ludzi, kultur, przestrzeni, rytuałów – jak ją okazuję? Jak możemy celebrować różnorodność – w klasie, w szkole, w rodzinie?
- Świat w naszych rękach – święto ekologicznego myślenia, działania i odczuwania. W jaki sposób dbamy o Ziemię? Jak o Ziemi i Wszechświecie myślimy?
- Święto higieny cyfrowej – czym jest higiena cyfrowa? Co dla mnie oznacza? Jak dbam o siebie w cyfrowym świecie? Jak zachęcam do dbania o higienę cyfrową innych?
- Pomoc – nie przemoc – święto wzmacniania więzi, relacji przeciw przemocy. W jaki sposób przeciwdziałamy przemocy – fizycznej, psychicznej, emocjonalnej – w rodzinie, w klasie, w szkole? Jak sobie w tym pomagamy?
- Święto dobrego słowa – dobre słowo ma szczególną moc – zbliża, niweluje bariery, wzmacnia. Język pozytywności przynosi wszystkim korzyści – jak go wykorzystujemy?
- Święto twórczości, pasji i wytrwałości – rozwijanie pasji wymaga cierpliwości i wytrwałości – jak je okazujemy? W jaki sposób twórczo i wytrwale rozwijamy nasze talenty i mocne strony? Jak dbamy o utrzymanie zaangażowania? Co nas motywuje do działania? Co nas demotywuje? Jakie wyciągamy z tego wnioski?
- Święto odwagi – odwaga to jedna z cech charakteru, którą warto w sobie rozwijać. Dzięki odwadze stawiamy granice i stajemy po „dobrej stronie MOCY”. W jaki sposób to robimy?
- Święto empatii – empatia to jedna z ważniejszych cech w dzisiejszym świecie. Empatia pozwala mi lepiej poznać siebie, swoje granice, a jednocześnie zrozumieć innych i zaakceptować ich granice. Jak to robimy?
- Święto godności – godność człowieka stanowi fundament budowania poczucia własnej wartości. Dzięki adekwatnemu poczuciu własnej wartości budujemy trwałe relacje ze sobą i z innymi, potrafimy zadbać o siebie i innych. Jak dbam o moją godność? Jak okazuję szacunek dla godności innym, światu?
- Łap balans – równowaga i potrzeba odpoczynku stają się dziś cennymi zasobami, dzięki którym żyjemy zdrowo i potrafimy dobrze funkcjonować. Czym dla mnie jest równowaga? Jak odpoczywam? Jak regeneruję moje myśli, emocje, moje ciało? Spacer, spotkanie, sen, uważność…Jak zachęcam do równowagi innych?
- Święto wspólnoty – razem lepiej – to już wiemy. Ale jak o naszą wspólnotę – rodzinną, klasową, szkolną dbamy? Jakie są nasze wspólne wartości? Co nas łączy? Czy w różnorodności możemy być razem? Jak celebrujemy sukcesy?
- Święto wspierających przekonań – przekonania, które mamy – na temat siebie i świata wokół – wpływają na to, jak się zachowujemy, co myślimy, co czujemy, jakie budujemy relacje. Przekonania mogą rujnować, mogą też budować. Jakie przekonania mnie wzmacniają? Jak je pielęgnuję? Jak je okazuję w zachowaniu innym i co z tego wynika?
Przy okazji można skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:
- W jaki sposób ciekawość wpływa na odwagę? Jak odwaga wpływa na ciekawość?
- Czym jest godność człowieka? Jakie jest rozumienie godności? Co wzmacnia poczucie własnej wartości? Jaki jest związek między poczuciem własnej wartości a rozwijaniem empatii?
- Jak pozytywność wpływa na nasze przekonania? Jak przekonania wpływają na ciekawość siebie – ciekawość świata? Jak przekonania wpływają na skłonność do przemocy? W jaki sposób mogę pracować nad wspierającymi przekonaniami?
- W jaki sposób regeneracja wzmacnia naszą odporność psychiczną? Czym jest odporność psychiczna i jak o nią dbam na poziomie myślenia, działania, odczuwania?
- Jak pomaganie wpływa na nasze zdrowie i na relacje z innymi? Jak więzi z innymi, poczucie wspólnoty – z kolegami, koleżankami, nauczycielami, rodzicami – wpływa na rozwiązywanie konfliktów, trudnych sytuacji?
- Jak twórczość wpływa na samopoczucie? Co zrobić, by osiągnąć twórczy sukces? Kiedy wkładam w coś wysiłek? Co mi daje cierpliwość?
Zachęcam, by wspólnie z dziećmi zaangażować innych dorosłych (rodziców, dziadków, sąsiadów, przyjaciół). Niech to będzie Wasze – szkolne, klasowe, zespołowe, wspólnotowe, sąsiedzkie.
Proszę o przekazywanie tej informacji dalej, by ten tydzień stał się naszym wspólnym, ogólnopolskim szczęściem.
Razem celebrujmy dobry czas. W ten sposób kształtujemy dobre życie.
Ta strona powstała dla Ciebie – byś mógł/mogła wzmocnić, zainspirować siebie i innych i byśmy wspólnie patrzyli w przyszłość CIEKAWI SIEBIE I CIEKAWI ŚWIATA:)
Dołącz do nas – jesteśmy po to, by dzielić się dobrem 🙂
Ufam, że z chęcią dołączą Państwo do wydarzenia. Inspiracje z poprzednich lat można znaleźć tu oraz tu oraz tu, a także tu. Są też w zakładce Historia.
Łączę serdeczne pozdrowienia,
Anna Hildebrandt-Mrozek
Inicjatorka Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole