Mapa zasięgu wydarzenia w 2022 roku

Tydzień Szczęścia w Szkole 2022

Przygotowania do III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole odbywały się na różnych frontach.

Zanim ruszyliśmy z impetem do świętowania, odbyły się dwa ciekawe spotkania.

Zostałam zaproszona, wraz z prof. Piotrem Michoniem, Zuzanną Walentą oraz Jakubem Tylmanem do Akademickiego Zacisza, którego gospodarz, prof. Roman Leppert, zatytułował nasze spotkanie następująco: Czy szczęście w szkole jest możliwe?

Spotkanie można obejrzeć tu:

Drugie ważne spotkanie to rozmowa o szczęściu w szkole z pedagogiem, psychoterapeutą i traumatologiem, Tomaszem Bilickim. Czy szczęście w szkole ma sens?

Zapraszam do wysłuchania tejże relacji:

Poprosiłam też Piotra Horzelę, znanego przyrodnika, który prowadzi swój kanał na Youtube pt. Horzela Opowiada, by powiedział, co dla niego znaczy szczęście w lesie:) Posłuchajcie:)

W dniu inauguracji Aleksandra Musielak i Marta Sadowska, psycholożki reprezentujące partnera wydarzenia – Educational Cha(lle)nge – udzieliły wywiadu w Radio Gdańsk. Zapis rozmowy tu:

Inauguracja III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole rozpoczęła się 19 września 2022 roku tradycyjnie w gdańskim Hevelianum – fotorelacja tu.

A potem świętowała cała Polska:)

Hasło na rok 2022 brzmiało: DBAJMY O DOBRE RELACJE

Wyzwanie na ten rok: przygotowanie krótkiej formy artystycznej (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, utwór literacki itd. na temat: „DOBRE RELACJE W SZKOLE TO…” i opublikowanie nagranej scenki do dnia 23 września (piątek) na Waszym YouTube z hasztagiem:

#tydzienszczesciawszkole2022 #happinessatschool

Poniżej przykłady aktywności, które można było wykorzystać w ramach obchodów:

  • Święto Dobrych Relacji – o wadze dobrych relacji: koleżeńskich, przyjacielskich, szkolnych, nauczycielskich, rodzinnych, sąsiedzkich (np. w świetle wojny w Ukrainie). Świętowanie dobrych relacji można rozciągnąć na cały Tydzień Szczęścia w Szkole, można temu poświęcić jeden dzień.
  • Dzień Empatii – czym jest empatia? W jaki sposób możemy ją rozwijać w szkole? Co konkretnie robię, by być osobą empatyczną?
  • Dzień Spokoju – czym jest spokój? Jakie to uczucie? Jakie są warunki, gdy jestem spokojny/a w szkole? Z kim doświadczam w szkole spokoju? Jak wzmacnia to nasze relacje?
  • Święto Zaufania – do kogo czuję zaufanie? Kiedy czuje się w szkole bezpieczny/bezpieczna? Miejsca, przestrzenie, osoby, poruszane tematy.
  • Dzień Zachwytu – kiedy uruchamiam zachwyt w szkole? Czym lub kim się zachwycam?
  • Dzień Dobrego Humoru – jak humor pomaga nam w trudnych sytuacjach, w jaki sposób buforuje stres?
  • Święto Dobrego Słowa – o wadze dobrego słowa, które buduje, a nie rujnuje poczucie własnej wartości
  • Dzień Przyjaciela – mój przyjaciel – jakie cechy cenię w nim najbardziej i dlaczego? Czym jest dziś przyjaźń, czym była kiedyś? Rozmowy między pokoleniami😊
  • Dzień Inspiracji – co mnie inspiruje w szkole? Kto jest moim Inspiratorem? W jaki sposób wpływa to na nasze relacje?
  • Dzień Dumy – jak często przeżywam dumę w szkole? Co to za uczucie?
  • Święto Talentów i Mocnych Stron – jakie mamy talenty i mocne strony? Kiedy je wykorzystujemy najczęściej i jak się z tym czujemy? Co nam pomaga w ich rozwijaniu?
  • Święto Marzeń – jak często moje marzenia pozostają w sferze tylko ulotnych myśli, a jak często potrafię marzenia zamienić na konkretne cele, nawet odległe, do realizacji? Co mnie do tego zachęca? Jakie są korzyści ze snucia marzeń?
  • Dzień Blisko Natury – w jaki sposób kontakt z naturą nas wzmacnia, pozytywnie nastraja? Jakie są korzyści obcowania z przyrodą, naturą?

Przy okazji można było skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:

  • Jak dobry humor wpływa na relacje w szkole?
  • W jaki sposób empatia sprzyja nabieraniu odwagi w szkole?
  • Jakie cechy łączą Cię z Twoim przyjacielem? Co macie ze sobą wspólnego?
  • Jak obcowanie z przyrodą wzmacnia nasz dobrostan i poczucie szczęścia? Jak wpływa to na kreatywność, zapamiętywanie?
  • W jaki sposób zabawa wzmacnia naszą odporność psychiczną? Jakie kompetencje rozwijamy w trakcie zabawy w szkole?
  • Jak więzi z innymi – kolegami, koleżankami, nauczycielami w szkole – wpływają na rozwiązywanie konfliktów, trudnych sytuacji?

Na dzień dzisiejszy mamy w bazie 223 placówki szkolne i przedszkolne, które uczestniczyły w III Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole.

Wykazaliście się potężną pomysłowością i zaangażowaniem, za co ogromnie dziękuję i co – ufam – będzie nas wszystkich niosło przez wiele dni.

Jak wspominałam i będę powtarzać nieustannie, ideą Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest skierowanie uwagi na temat szczęścia jako elementu niezbędnego dla dobrego funkcjonowania w szkole i w przedszkolu wszystkich osób w proces edukacji zaangażowanych: nauczycieli, pracowników administracji, rodziców, dziadków, wreszcie samych dzieci.

Chodzi o to, aby umieć o szczęście osobiste i zbiorowe zadbać, aby o tym pamiętać. By sięgać do wiarygodnych źródeł informacji na temat szczęścia i poszukiwać go w swoich osobistych zasobach, w swoich decyzjach. Bo bycie szczęśliwym to decyzja, za którą potem idzie konkretne działanie, konkretna zmiana.

Każda zmiana zaczyna się najpierw w naszych sercach, a potem w głowie. Najpierw coś staje się dla mnie ważne…na tyle ważne, że chcę zmienić sposób myślenia, odczuwania, wreszcie działania.

I nie muszę czekać na przełom albo…kryzys…mogę podjąć tę decyzję w każdej chwili na nic i na nikogo nie czekając.

Początek roku szkolnego jest idealnym momentem na uruchomienie w sobie takiej refleksji właśnie przy okazji Tygodnia Szczęścia w Szkole.

W jakim celu to robimy?

Bo taka refleksja i aktywności jej towarzyszące służą, w dłuższym okresie czasu, profilaktyce: chorób cywilizacyjnych, w tym najbardziej dziś znamiennej depresji, wypalenia zawodowego, rodzicielskiego, dziecięcego…

Statystyki znamy. Poszukujmy rozwiązań.

Psychologia pozytywna daje narzędzia indywidualnej pracy nad sobą, z grupą osób, z klasą, na poziomie grona rodzicielskiego, zespołu pedagogicznego, eksperckiego. Trzeba tylko uznać je za ważne.

Badania pokazują, że uruchamianie pozytywności wpływa korzystnie na nasze zdrowie i długość życia.

Nazywa się to neuroplastycznością zależną od doświadczenia. Mózg kształtuje się w zależności od tego, na czym się koncentruje. Jeśli koncentruję się na nieszczęściu i strachu, osłabiam swoją odporność.

Gdy np. praktykuję relaksację, zwiększam aktywność genów odpowiedzialnych za wyciszenie reakcji stresowych, dzięki czemu staję się bardziej odporna psychicznie.

Tydzień Szczęścia w Szkole przypomina o tych narzędziach, o zatrzymaniu w nieustannym kołowrotku zdarzeń, akcji, aktywności i frustracji.

Przypomina, że każdy z nas ma prawo do życia pełnego sensu – rozkwitania, prosperowania.

Formuła Tygodnia Szczęścia w Szkole daje uczestnikom wolność czyli odchodzi od presji tak typowej dla instytucji hierarchicznych, w tym szkoły.

Wolność daje przestrzeń na oddech, na rozwinięcie skrzydeł…

Z wolności wynika odwaga, a z odwagi bierze się odpowiedzialność – za siebie i za innych.

I za tę odwagę Wam dziś z serca dziękuję. Każdej osobie, która zaangażowała się w inicjowanie, planowanie i realizację Tygodnia Szczęścia w swojej placówce😊

A działo się wiele…

Zaprosiliście nas wszystkich pod czułe skrzydła mocy, na zawody sportowe, do dzielenia się swoimi pasjami i osiągnięciami, na spotkania z ciekawymi osobami-inspiratorami, m.in. leśnikami, do fabryki miłych snów, na konkursy fotograficzno-plastyczne, m.in. Mój Zachwyt, warsztaty związane ze szczęściem, m.in. Kamienie Szczęścia, sesje RPG.

Przeżywaliśmy z Wami m.in.: dzień ciszy, święto niespodzianek, festiwal szczęścia, festiwal śmiechu, celebrowanie wdzięczności, święto życzliwości, dzień dobrego słowa, dzień spokoju, dzień dumy, dzień radości, dzień spanka, dzień dobrych wiadomości z kołem fortuny w tle, święto tańca, dzień empatii, dzień zachwytu i bliskości natury, wizyty zwierząt w szkole, dzień przyjaciela i pisanie do siebie listów oraz stworzenie wspólnego drzewka przyjaźni i drzewka wdzięczności.

Był dzień teatru, dzień poszukiwania skarbów, święto amuletów, budowanie ekologicznego miasta szczęścia, celebrowanie smaków, tworzenie niespodzianek dla przechodniów, święto kina, dzień piżamowy, dzień dobrej kuchni, wspólne czytanie bajek nawiązujących do szczęścia, dzień kolorów i dni kolorów – każdy dzień to inny kolor, każda emocja to inny kolor, świętowanie dnia przyjaciela i dnia podobieństw dobierając ubranie o tych samych kolorach.

W wymyślaniu jesteście Mistrzami! I o to chodzi!

Były fotobudki, recepty na szczęście, częstowanie komplementami, ordery uśmiechu, koncerty, wernisaże prac plastycznych, muzyczne i taneczne przerwy z przebojami.

Był dzień współpracy, dzień dobrego humoru, dzień emotikona, dzień marzeń, dzień talentów i mocnych stron, biesiady w plenerze, przy ognisku i smakołykach.

Przygotowaliście sentencje dla uczniów i nauczycieli, by skłonić do przemyśleń na temat szczęścia i jego składowych.

Tydzień Szczęścia w Szkole stawał się często Tygodniem Pomocy – zastanawialiście się, kogo i w jaki sposób możecie wesprzeć? I byliście w tym skuteczni!

W swoich relacjach, które dokładnie przeglądam, podkreślacie, że szukaliście szczęśliwych wersji siebie i odpowiedzi na pytanie – co tak naprawdę mnie uszczęśliwia? Jak mogę do tego dążyć – w domu i w szkole? Co jest mi najbardziej potrzebne? Co jest ważne dla mnie? Jaka jest moja recepta na szczęście i czy jest ona podobna do recept osób wokół mnie?

Niektóre placówki brały udział w świętowaniu po raz trzeci. Tak było w przypadku Technikum nr 15 we Wrocławiu, SP w Skokowej czy SP w Szklarach Górnych.

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Pleszewie świętowała po raz drugi:

„Ruszył III Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole – w Trójce to była okazja do oficjalnego przekazania tytułu Liderów Dobrostanu na który pracujemy już kolejny rok. 👍To ogromne wyróżnienie i zobowiązanie – to zapewnienie dalszych starań. ❤️ Wszyscy dziś stworzyliśmy łańcuch wokół szkoły – kolejny symbol naszej wspólnoty, naszego wewnętrznego porozumienia. Moc działań przed nami – kolejne dni, tygodnie wielu ciekawych inicjatyw.

III Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole i udział po raz drugi Trójki. Stawiamy wiele drobnych kroczków na drodze budowania szkoły przyjaznej, relacyjnej i wspierającej każdego. Zapraszamy do obejrzenia relacji. Szczególne podziękowania dla naszego absolwenta Michała Kusiakiewicza za cudne ujęcia z drona. 🥰 Dziękujemy wszystkim za czynny udział – nasz tydzień trwa dalej.”

Hasło przewodnie tegorocznego Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w szkole brzmiało:

„Dbajmy o dobre relacje”

W wielu placówkach odbywały się zajęcia dedykowane temu tematowi, zarówno w salach jak i plenerowe.

Nagraliście filmy o tym, czym są dla Was dobre relacje i czym jest dla Was szczęście w szkole. Pokazujecie na nich scenki rodzajowe ale i tańce, zabawę, Wasze wypowiedzi.

W filmach wybrzmiewa, że dobre relacje to dla Was Wielka Szansa…na odnalezienie siebie i nawiązanie przyjaźni.

W zabawy włączaliście rodziców i nauczycieli. Docenialiście miłość, smakołyki, rodzinę, wspólnie spędzany czas, przyrodę, naturę, samo życie, morze, lody, przyjaciół, wsparcie, zbieranie grzybów.

Dobre relacje to satysfakcja z dialogu ucznia z nauczycielem o sprawach ważnych, to przestrzeń dla zrozumienia potrzeb uczniów i co ważne – formułowanych przez nich oczekiwań wobec postaw nauczycieli i ich zachowań.

W waszym rozumieniu dobre relacje w szkole kształtuje nauczyciel autorytet, który inspiruje i twórczo wpływa na postępowanie uczniów, kształtuje ich autonomię, wzmacnia aktywną postawę oraz mobilizuje do inicjatyw i podejmowania samodzielnych, niezależnych działań.

A autorytet to osoba, która jest przykładem, wzorem do naśladowania. Jest prawdomówna i zrównoważona. Motywuje, sprawia, że młody człowiek chce być kimś lepszym. Autorytet napędza do zmiany siebie.

Oto cytaty uczniów z Dolnośląskiego Zespołu Szkół w Lubinie:

„Nie sądziłem, że z nauczycielka można żartować, czuć się swobodnie. Wiedzieć, że ktoś mnie akceptuje.”

„Dzięki Jego słowom uwierzyłem w siebie.”

„Te lekcje są przygoda. Nigdy nie wiadomo, czym Pan nas zaskoczy. Bardzo lubię mojego nauczyciela.”

„Cieszę się, że jestem nauczycielem, bo mam stały kontakt z młodymi ludźmi, z którymi nawzajem się uczymy!”

„Bałam się nowej szkoły, bałam się wejść do klasy. Pani wychowawczyni podeszła do mnie, uśmiechnęła się i zapytała: „wejdziemy razem?” Strachy odleciały.”

„Chciałabym być taka jak moja nauczycielka. Zdecydowana, pewna siebie i jednocześnie pogodna, dobra.”

„Jesteśmy wdzięczni za cierpliwość, wiedzę, wsparcie, mądrość, pomoc, długie rozmowy, radę, rozwój talentów, serce. Dobrze być razem.”

W I Liceum Ogólnokształcącym im. S. Żeromskiego w Zawierciu uczniowie podkreślali, że dobre relacje to koleżeństwo, zaufanie, tolerancja, współpraca, przyjaźń, zabawa, szacunek, kultura, chemia, życzliwość, uśmiech, dobra komunikacja, empatia, trzymanie się razem.

Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Przyjaciół Dzieci w Szklarach Górnych, oddział w Lubinie wskazywali, że dla nich relacja to wolność, poczucie bezpieczeństwa, szkoła, miłość, rodzina.

Dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 93 we Wrocławiu podkreślały, że szczęście to nauczyciele, zwierzęta, spędzanie czasu z innymi, zdrowie, możliwość nauki, pomaganie innym, wreszcie – cały świat.

W Naszej Szkole w Katowicach pojawili się Agenci do Spraw Szczęśliwych!

Celebrowano w szkołach przyszpitalnych, jak w Szkole Podstawowej nr 90 w Gdańsku przy ul. Dębinki:

„Nasi uczniowie mogli uczestniczyć w wielu ciekawych inicjatywach organizowanych przez wychowawców i nauczycieli. Działania dotyczyły gier, zabaw, radości tworzenia na zajęciach plastycznych, a nawet wspólnego gotowania . W inicjatywę angażowaliśmy nie tylko dzieci, ale również ich rodziców, a wszystko po to aby tworzyć miłą, przyjazną i wesołą atmosferę, która pomaga dzieciom przetrwać trudny czas pobytu w szpitalu.”

Oczywiście nadal temat podsumowania jest niewyczerpany i wciąż Ciąg Dalszy Nastąpi…

Partnerzy 2022

Patronat Honorowy:

Partnerzy:

Uczestnicy