Tydzień Szczęścia w Szkole 2022
Przygotowania do III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole odbywały się na różnych frontach.
Zanim ruszyliśmy z impetem do świętowania, odbyły się dwa ciekawe spotkania.
Zostałam zaproszona, wraz z prof. Piotrem Michoniem, Zuzanną Walentą oraz Jakubem Tylmanem do Akademickiego Zacisza, którego gospodarz, prof. Roman Leppert, zatytułował nasze spotkanie następująco: Czy szczęście w szkole jest możliwe?
Spotkanie można obejrzeć tu:
Drugie ważne spotkanie to rozmowa o szczęściu w szkole z pedagogiem, psychoterapeutą i traumatologiem, Tomaszem Bilickim. Czy szczęście w szkole ma sens?
Zapraszam do wysłuchania tejże relacji:
Poprosiłam też Piotra Horzelę, znanego przyrodnika, który prowadzi swój kanał na Youtube pt. Horzela Opowiada, by powiedział, co dla niego znaczy szczęście w lesie:) Posłuchajcie:)
W dniu inauguracji Aleksandra Musielak i Marta Sadowska, psycholożki reprezentujące partnera wydarzenia – Educational Cha(lle)nge – udzieliły wywiadu w Radio Gdańsk. Zapis rozmowy tu:
Inauguracja III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole rozpoczęła się 19 września 2022 roku tradycyjnie w gdańskim Hevelianum – fotorelacja tu.
A potem świętowała cała Polska:)
Hasło na rok 2022 brzmiało: DBAJMY O DOBRE RELACJE
Wyzwanie na ten rok: przygotowanie krótkiej formy artystycznej (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, utwór literacki itd. na temat: „DOBRE RELACJE W SZKOLE TO…” i opublikowanie nagranej scenki do dnia 23 września (piątek) na Waszym YouTube z hasztagiem:
#tydzienszczesciawszkole2022 #happinessatschool
Poniżej przykłady aktywności, które można było wykorzystać w ramach obchodów:
- Święto Dobrych Relacji – o wadze dobrych relacji: koleżeńskich, przyjacielskich, szkolnych, nauczycielskich, rodzinnych, sąsiedzkich (np. w świetle wojny w Ukrainie). Świętowanie dobrych relacji można rozciągnąć na cały Tydzień Szczęścia w Szkole, można temu poświęcić jeden dzień.
- Dzień Empatii – czym jest empatia? W jaki sposób możemy ją rozwijać w szkole? Co konkretnie robię, by być osobą empatyczną?
- Dzień Spokoju – czym jest spokój? Jakie to uczucie? Jakie są warunki, gdy jestem spokojny/a w szkole? Z kim doświadczam w szkole spokoju? Jak wzmacnia to nasze relacje?
- Święto Zaufania – do kogo czuję zaufanie? Kiedy czuje się w szkole bezpieczny/bezpieczna? Miejsca, przestrzenie, osoby, poruszane tematy.
- Dzień Zachwytu – kiedy uruchamiam zachwyt w szkole? Czym lub kim się zachwycam?
- Dzień Dobrego Humoru – jak humor pomaga nam w trudnych sytuacjach, w jaki sposób buforuje stres?
- Święto Dobrego Słowa – o wadze dobrego słowa, które buduje, a nie rujnuje poczucie własnej wartości
- Dzień Przyjaciela – mój przyjaciel – jakie cechy cenię w nim najbardziej i dlaczego? Czym jest dziś przyjaźń, czym była kiedyś? Rozmowy między pokoleniami😊
- Dzień Inspiracji – co mnie inspiruje w szkole? Kto jest moim Inspiratorem? W jaki sposób wpływa to na nasze relacje?
- Dzień Dumy – jak często przeżywam dumę w szkole? Co to za uczucie?
- Święto Talentów i Mocnych Stron – jakie mamy talenty i mocne strony? Kiedy je wykorzystujemy najczęściej i jak się z tym czujemy? Co nam pomaga w ich rozwijaniu?
- Święto Marzeń – jak często moje marzenia pozostają w sferze tylko ulotnych myśli, a jak często potrafię marzenia zamienić na konkretne cele, nawet odległe, do realizacji? Co mnie do tego zachęca? Jakie są korzyści ze snucia marzeń?
- Dzień Blisko Natury – w jaki sposób kontakt z naturą nas wzmacnia, pozytywnie nastraja? Jakie są korzyści obcowania z przyrodą, naturą?
Przy okazji można było skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:
- Jak dobry humor wpływa na relacje w szkole?
- W jaki sposób empatia sprzyja nabieraniu odwagi w szkole?
- Jakie cechy łączą Cię z Twoim przyjacielem? Co macie ze sobą wspólnego?
- Jak obcowanie z przyrodą wzmacnia nasz dobrostan i poczucie szczęścia? Jak wpływa to na kreatywność, zapamiętywanie?
- W jaki sposób zabawa wzmacnia naszą odporność psychiczną? Jakie kompetencje rozwijamy w trakcie zabawy w szkole?
- Jak więzi z innymi – kolegami, koleżankami, nauczycielami w szkole – wpływają na rozwiązywanie konfliktów, trudnych sytuacji?
Na dzień dzisiejszy mamy w bazie 223 placówki szkolne i przedszkolne, które uczestniczyły w III Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole.
Wykazaliście się potężną pomysłowością i zaangażowaniem, za co ogromnie dziękuję i co – ufam – będzie nas wszystkich niosło przez wiele dni.
Jak wspominałam i będę powtarzać nieustannie, ideą Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest skierowanie uwagi na temat szczęścia jako elementu niezbędnego dla dobrego funkcjonowania w szkole i w przedszkolu wszystkich osób w proces edukacji zaangażowanych: nauczycieli, pracowników administracji, rodziców, dziadków, wreszcie samych dzieci.
Chodzi o to, aby umieć o szczęście osobiste i zbiorowe zadbać, aby o tym pamiętać. By sięgać do wiarygodnych źródeł informacji na temat szczęścia i poszukiwać go w swoich osobistych zasobach, w swoich decyzjach. Bo bycie szczęśliwym to decyzja, za którą potem idzie konkretne działanie, konkretna zmiana.
Każda zmiana zaczyna się najpierw w naszych sercach, a potem w głowie. Najpierw coś staje się dla mnie ważne…na tyle ważne, że chcę zmienić sposób myślenia, odczuwania, wreszcie działania.
I nie muszę czekać na przełom albo…kryzys…mogę podjąć tę decyzję w każdej chwili na nic i na nikogo nie czekając.
Początek roku szkolnego jest idealnym momentem na uruchomienie w sobie takiej refleksji właśnie przy okazji Tygodnia Szczęścia w Szkole.
W jakim celu to robimy?
Bo taka refleksja i aktywności jej towarzyszące służą, w dłuższym okresie czasu, profilaktyce: chorób cywilizacyjnych, w tym najbardziej dziś znamiennej depresji, wypalenia zawodowego, rodzicielskiego, dziecięcego…
Statystyki znamy. Poszukujmy rozwiązań.
Psychologia pozytywna daje narzędzia indywidualnej pracy nad sobą, z grupą osób, z klasą, na poziomie grona rodzicielskiego, zespołu pedagogicznego, eksperckiego. Trzeba tylko uznać je za ważne.
Badania pokazują, że uruchamianie pozytywności wpływa korzystnie na nasze zdrowie i długość życia.
Nazywa się to neuroplastycznością zależną od doświadczenia. Mózg kształtuje się w zależności od tego, na czym się koncentruje. Jeśli koncentruję się na nieszczęściu i strachu, osłabiam swoją odporność.
Gdy np. praktykuję relaksację, zwiększam aktywność genów odpowiedzialnych za wyciszenie reakcji stresowych, dzięki czemu staję się bardziej odporna psychicznie.
Tydzień Szczęścia w Szkole przypomina o tych narzędziach, o zatrzymaniu w nieustannym kołowrotku zdarzeń, akcji, aktywności i frustracji.
Przypomina, że każdy z nas ma prawo do życia pełnego sensu – rozkwitania, prosperowania.
Formuła Tygodnia Szczęścia w Szkole daje uczestnikom wolność czyli odchodzi od presji tak typowej dla instytucji hierarchicznych, w tym szkoły.
Wolność daje przestrzeń na oddech, na rozwinięcie skrzydeł…
Z wolności wynika odwaga, a z odwagi bierze się odpowiedzialność – za siebie i za innych.
I za tę odwagę Wam dziś z serca dziękuję. Każdej osobie, która zaangażowała się w inicjowanie, planowanie i realizację Tygodnia Szczęścia w swojej placówce😊
A działo się wiele…
Zaprosiliście nas wszystkich pod czułe skrzydła mocy, na zawody sportowe, do dzielenia się swoimi pasjami i osiągnięciami, na spotkania z ciekawymi osobami-inspiratorami, m.in. leśnikami, do fabryki miłych snów, na konkursy fotograficzno-plastyczne, m.in. Mój Zachwyt, warsztaty związane ze szczęściem, m.in. Kamienie Szczęścia, sesje RPG.
Przeżywaliśmy z Wami m.in.: dzień ciszy, święto niespodzianek, festiwal szczęścia, festiwal śmiechu, celebrowanie wdzięczności, święto życzliwości, dzień dobrego słowa, dzień spokoju, dzień dumy, dzień radości, dzień spanka, dzień dobrych wiadomości z kołem fortuny w tle, święto tańca, dzień empatii, dzień zachwytu i bliskości natury, wizyty zwierząt w szkole, dzień przyjaciela i pisanie do siebie listów oraz stworzenie wspólnego drzewka przyjaźni i drzewka wdzięczności.
Był dzień teatru, dzień poszukiwania skarbów, święto amuletów, budowanie ekologicznego miasta szczęścia, celebrowanie smaków, tworzenie niespodzianek dla przechodniów, święto kina, dzień piżamowy, dzień dobrej kuchni, wspólne czytanie bajek nawiązujących do szczęścia, dzień kolorów i dni kolorów – każdy dzień to inny kolor, każda emocja to inny kolor, świętowanie dnia przyjaciela i dnia podobieństw dobierając ubranie o tych samych kolorach.
W wymyślaniu jesteście Mistrzami! I o to chodzi!
Były fotobudki, recepty na szczęście, częstowanie komplementami, ordery uśmiechu, koncerty, wernisaże prac plastycznych, muzyczne i taneczne przerwy z przebojami.
Był dzień współpracy, dzień dobrego humoru, dzień emotikona, dzień marzeń, dzień talentów i mocnych stron, biesiady w plenerze, przy ognisku i smakołykach.
Przygotowaliście sentencje dla uczniów i nauczycieli, by skłonić do przemyśleń na temat szczęścia i jego składowych.
Tydzień Szczęścia w Szkole stawał się często Tygodniem Pomocy – zastanawialiście się, kogo i w jaki sposób możecie wesprzeć? I byliście w tym skuteczni!
W swoich relacjach, które dokładnie przeglądam, podkreślacie, że szukaliście szczęśliwych wersji siebie i odpowiedzi na pytanie – co tak naprawdę mnie uszczęśliwia? Jak mogę do tego dążyć – w domu i w szkole? Co jest mi najbardziej potrzebne? Co jest ważne dla mnie? Jaka jest moja recepta na szczęście i czy jest ona podobna do recept osób wokół mnie?
Niektóre placówki brały udział w świętowaniu po raz trzeci. Tak było w przypadku Technikum nr 15 we Wrocławiu, SP w Skokowej czy SP w Szklarach Górnych.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Pleszewie świętowała po raz drugi:
„Ruszył III Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole – w Trójce to była okazja do oficjalnego przekazania tytułu Liderów Dobrostanu na który pracujemy już kolejny rok. 👍To ogromne wyróżnienie i zobowiązanie – to zapewnienie dalszych starań. ❤️ Wszyscy dziś stworzyliśmy łańcuch wokół szkoły – kolejny symbol naszej wspólnoty, naszego wewnętrznego porozumienia. Moc działań przed nami – kolejne dni, tygodnie wielu ciekawych inicjatyw.
III Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole i udział po raz drugi Trójki. Stawiamy wiele drobnych kroczków na drodze budowania szkoły przyjaznej, relacyjnej i wspierającej każdego. Zapraszamy do obejrzenia relacji. Szczególne podziękowania dla naszego absolwenta Michała Kusiakiewicza za cudne ujęcia z drona. 🥰 Dziękujemy wszystkim za czynny udział – nasz tydzień trwa dalej.”
Hasło przewodnie tegorocznego Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w szkole brzmiało:
„Dbajmy o dobre relacje”
W wielu placówkach odbywały się zajęcia dedykowane temu tematowi, zarówno w salach jak i plenerowe.
Nagraliście filmy o tym, czym są dla Was dobre relacje i czym jest dla Was szczęście w szkole. Pokazujecie na nich scenki rodzajowe ale i tańce, zabawę, Wasze wypowiedzi.
W filmach wybrzmiewa, że dobre relacje to dla Was Wielka Szansa…na odnalezienie siebie i nawiązanie przyjaźni.
W zabawy włączaliście rodziców i nauczycieli. Docenialiście miłość, smakołyki, rodzinę, wspólnie spędzany czas, przyrodę, naturę, samo życie, morze, lody, przyjaciół, wsparcie, zbieranie grzybów.
Dobre relacje to satysfakcja z dialogu ucznia z nauczycielem o sprawach ważnych, to przestrzeń dla zrozumienia potrzeb uczniów i co ważne – formułowanych przez nich oczekiwań wobec postaw nauczycieli i ich zachowań.
W waszym rozumieniu dobre relacje w szkole kształtuje nauczyciel autorytet, który inspiruje i twórczo wpływa na postępowanie uczniów, kształtuje ich autonomię, wzmacnia aktywną postawę oraz mobilizuje do inicjatyw i podejmowania samodzielnych, niezależnych działań.
A autorytet to osoba, która jest przykładem, wzorem do naśladowania. Jest prawdomówna i zrównoważona. Motywuje, sprawia, że młody człowiek chce być kimś lepszym. Autorytet napędza do zmiany siebie.
Oto cytaty uczniów z Dolnośląskiego Zespołu Szkół w Lubinie:
„Nie sądziłem, że z nauczycielka można żartować, czuć się swobodnie. Wiedzieć, że ktoś mnie akceptuje.”
„Dzięki Jego słowom uwierzyłem w siebie.”
„Te lekcje są przygoda. Nigdy nie wiadomo, czym Pan nas zaskoczy. Bardzo lubię mojego nauczyciela.”
„Cieszę się, że jestem nauczycielem, bo mam stały kontakt z młodymi ludźmi, z którymi nawzajem się uczymy!”
„Bałam się nowej szkoły, bałam się wejść do klasy. Pani wychowawczyni podeszła do mnie, uśmiechnęła się i zapytała: „wejdziemy razem?” Strachy odleciały.”
„Chciałabym być taka jak moja nauczycielka. Zdecydowana, pewna siebie i jednocześnie pogodna, dobra.”
„Jesteśmy wdzięczni za cierpliwość, wiedzę, wsparcie, mądrość, pomoc, długie rozmowy, radę, rozwój talentów, serce. Dobrze być razem.”
W I Liceum Ogólnokształcącym im. S. Żeromskiego w Zawierciu uczniowie podkreślali, że dobre relacje to koleżeństwo, zaufanie, tolerancja, współpraca, przyjaźń, zabawa, szacunek, kultura, chemia, życzliwość, uśmiech, dobra komunikacja, empatia, trzymanie się razem.
Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Przyjaciół Dzieci w Szklarach Górnych, oddział w Lubinie wskazywali, że dla nich relacja to wolność, poczucie bezpieczeństwa, szkoła, miłość, rodzina.
Dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 93 we Wrocławiu podkreślały, że szczęście to nauczyciele, zwierzęta, spędzanie czasu z innymi, zdrowie, możliwość nauki, pomaganie innym, wreszcie – cały świat.
W Naszej Szkole w Katowicach pojawili się Agenci do Spraw Szczęśliwych!
Celebrowano w szkołach przyszpitalnych, jak w Szkole Podstawowej nr 90 w Gdańsku przy ul. Dębinki:
„Nasi uczniowie mogli uczestniczyć w wielu ciekawych inicjatywach organizowanych przez wychowawców i nauczycieli. Działania dotyczyły gier, zabaw, radości tworzenia na zajęciach plastycznych, a nawet wspólnego gotowania . W inicjatywę angażowaliśmy nie tylko dzieci, ale również ich rodziców, a wszystko po to aby tworzyć miłą, przyjazną i wesołą atmosferę, która pomaga dzieciom przetrwać trudny czas pobytu w szpitalu.”
Oczywiście nadal temat podsumowania jest niewyczerpany i wciąż Ciąg Dalszy Nastąpi…
Partnerzy 2022
Patronat Honorowy:
Partnerzy:
Uczestnicy
-
-
Przedszkole nr 34 im. Polskiego Czerwonego Krzyża we Wrocławiu
ul. Gdańska 26 50-344 Wrocław - Łączna 1-5 54-004 Wrocław
-
Zespół Placówek Oświatowych im. Pierwszej Kompanii Kadrowej w Bolechowicach
Bolechowice 10 26-052 Bolechowice - Kolorowa 14 80-180 Gdańsk
- Reja 10 56-400 Oleśnica
-
Zespół Szkolno-Przedszkolny z Oddziałami Integracyjnymi w Libiążu
ul. Paderewskiego 2 32-590 Libiąż - pl. Muzealny 20 50-035 Wrocław
- ul. Marcina Dragana 2 80-807 Gdańsk
- ul. Cieszyńskiego 1a 80-809 Gdańsk
- Józefa Wybickiego 25 38-130 Frysztak
- Szkolna 2 09-471 Nowe Miszewo
- Łódzka 23 50-521 Wrocław
- Obodrzyców 20 81-812 Sopot
- ul. Składowa 2-4 Wrocław
- ul. Walerego Sławka 5 51-690 Wrocław
- ul. J. U. Niemcewicza 4 Wrocław
- ul. Gen L. Okulickiego 2a 51-216 Wrocław
- Leopolda Miki 37 44-144 Żernica
- ul Łączności 5-7 53-330 Wrocław
-
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pleszewie
Bolesława Krzywoustego 4 63-300 Pleszew - Borowa 248 Pławo 73 A 39-305 Borowa
- ul. Jagiellońska 14 Gdańsk
- Orłowska 19 80-347 Gdańsk
- ul. Wałbrzyska 16 52-314 Wrocław
- Kopańskiego 18 51-210 Wrocław
- ul. Fundamentowa 9 80-298 Gdańsk
- ul. Kiełczowska 31-33 51-325 Wrocław
- ul. Bednarka 22AB 80-850 Gdańsk
- Lawendowe Wzgórze 5 80-175 Gdańsk
-
Wypożyczalnia Skrzydeł – Biblioteka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie
Kolonia Pliszczyn 100 20-258 Kolonia Pliszczyn - al. Ludomira Różyckiego 1A 51-608 Wrocław
-
-
- Poli Gojawiczyńskiej 10 80-286 Gdańsk
-
Szkoła Podstawowa nr 30 im. Marii Zientary-Malewskiej w Olsztynie
ul. Pieczewska 10 10-699 Olsztyn -
Szkoła Podstawowa nr 8 im. marsz. Józefa Piłsudskiego we Wrocławiu
Kowalska 105 51-424 Wrocław - Zemska 16C 54-438 Wrocław
-
Zespół Placówek Oświatowych im. Pierwszej Kompanii Kadrowej w Bolechowicach
Bolechowice 10 26-052 Bolechowice - ul. 3 Maja 14 83-300 Kartuzy
- Wrocławska 9 55-110 Skokowa
-
Społeczna Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren KOM w Miliczu
Jarosława Dąbrowskiego 3 56-300 Milicz - Plebiscytowa 50 14-100 Ostróda
- Okólna 14 05-270 Marki
- Wojtkowa 40 38-712 Wojtkowa
- Reja 10 56-400 Oleśnica
-
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Odkrywców i Podróżników Polskich w Oleśnicy
Kochanowskiego 8 56-400 Oleśnica -
Zespół Szkolno-Przedszkolny z Oddziałami Integracyjnymi w Libiążu
ul. Paderewskiego 2 32-590 Libiąż - Obodrzyców 3, Sopot Spokojna 22, Gdynia 81-812 Sopot 81-549 Gdynia
- pl. Muzealny 20 50-035 Wrocław
- ul. Marcina Dragana 2 80-807 Gdańsk
- Stawek 5 21-070 Cyców
-
Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu
Kozielska 19 47-400 Racibórz - Grobla IV 8 80-837 Gdańsk
-
Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 roku w Uniejowie
ul. Kościelnicka 26-28 99-210 Uniejów -
Publiczna Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Komprachcicach
Szkolna 18 46-070 Komprachcice - Pawła Cymsa 14 62-200 Gniezno
-
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. gen. Janusza Głuchowskiego w Bełchatowie
Targowa 20 97-400 Bełchatów - Dobrzyniówka 40 16-060 Zabłudów
- Jaworów 9a 57-120 Jaworów
-
Dwujęzyczna Prywatna Szkoła Podstawowa im. Antoniego Bućko w Wasilkowie
ul. Antoniego Bućko 10 16-010 Wasilków - 1 Maja 31 57-120 Wiązów
- Bełdów 37 95-070 Bełdów
-
Szkoła Podstawowa nr 11 w Zespole Edukacyjnym nr 9 w Zielonej Górze
ul. Spawaczy 3d 65-119 Zielona Góra - Józefa Wybickiego 25 38-130 Frysztak
- Strzelców Bytomskich 13 44-280 Rydułtowy
-
Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Zagórzu
Zagórze 10 05-462 Wiązowna - Słup 3 86-330 Mełno
- Białka 49A 21-300 Radzyń Podlaski
- Szkolna 2 09-471 Nowe Miszewo
-
Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Michała Poleskiego w Rokitnie Szlacheckim
ul. Szkolna 2 Rokitno Szlacheckie 42-450 - Żeleźnikowa Mała 38 33-335 Nawojowa
- ul. Morcinka 4 49-200 Grodków
- Poniatowskiego 36 64-200 Wolsztyn
- ul. Reymonta 1 28-300 Jędrzejów
- ul. Gałczyńskiego 6 93-259 Łódź
-
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. J. Dzierżona w Kluczborku
Mickiewicza 10 46-200 Kluczbork - Młodzieżowa 7 43-100 Tychy
- ul. Piotra Ignuta 28 54-152 Wrocław
- ul. Składowa 2-4 Wrocław
- Bobrza 27 54-220 Wrocław
-
Szkoła Podstawowa nr 76 z Oddziałami Sportowymi im. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego we Wrocławiu
ul. Wandy 13 53-320 Wrocław -
Szkoła Podstawowa nr 118 im. płk. pil. Bolesława Orlińskiego we Wrocławiu
Bulwar Ikara 19 54-130 Wrocław - Upałty 11 11-500 Giżycko
-
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Przyjaciół Dzieci w Szklarach Górnych
Szklary Górne 51c 59-300 Lubin - ul. Jedności Narodowej 112 50-301 Wrocław
- ul. K. S. Wyszyńskiego 44 62-510 Konin
- Czeladzka 58 41-214 Sosnowiec
- Złoczewska 4 98-273 Klonowa
-
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Marii Konopnickiej w Pruszczu Gdańskim
ul. Niemcewicza 1 83-000 Pruszcz Gdański - ul. św. Jerzego 4 50-518 Wrocław
- Kaczyna 50 34-123 Chocznia
- Pilotów 2 80-460 Gdańsk
- Leopolda Miki 37 44-144 Żernica
- Nowowiejska 14 46-070 Wawelno
-
Szkoła Podstawowa nr 14 im. ks. Grzegorza Piramowicza w Gdańsku
Kartuska 126A 80-104 Gdańsk -
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Króla Stefana Batorego w Białymstoku
Magnoliowa 13 15 - 669 Białystok -
Szkoła Podstawowa nr. 1 im. Henryka Sienkiewicza w Ostrzeszowie
Łąkowa 1 63-500 Ostrzeszów -
Szkoła Podstawowa nr 98 im. Piastów Wrocławskich we Wrocławiu
Sycowska 22a 51-312 Wrocław - Górnickiego 20 50-337 Wrocław
- ul. Moniuszki 1 Wieliczka
-
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pleszewie
Bolesława Krzywoustego 4 63-300 Pleszew -
Szkoła Podstawowa nr 1 im. ks. W. Rabczyńskiego w Wasilkowie
ul. Mickiewicza 2 16-010 Wasilków - Borowa 248 Pławo 73 A 39-305 Borowa
- Stanisława ze Skalbmierza 7 31-436 Kraków
- Daszyńskiego 12 57-300 Kłodzko
- ul. Wojska Polskiego 13 16-400 Suwałki
- Mikołaja Reja 15 82-400 Sztum
- Mickiewicza 5 56-500 Syców
-
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Europejska Szkoła Przyszłości w Warszawie
Białołęcka 186D 03-253 Warszawa -
Zespół Szkół w Lubominie (Szkoła Podstawowa im. Orła Białego)
ul. Kopernika 4 11-135 Lubomino - ul. Jagiellońska 14 Gdańsk
- ul. Dębinki 7 80-211 Gdańsk
-
Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu
ul. Niemcewicza 29-31 50-238 Wrocław - ul. Kołobrzeska 49 80-391 Gdańsk
- Bolesława Chrobrego 3 50-240 Wrocław
- ul. Częstochowska 42 54-031 Wrocław
- Chłopska 64 80-350 Gdańsk
- Lawendowe Wzgórze 5 80-175 Gdańsk
-
Szkoła Podstawowa nr 49 im. ks. Bronisława Komorowskiego w Gdańsku
aleja Legionów 11 80-441 Gdańsk -
Wypożyczalnia Skrzydeł – Biblioteka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie
Kolonia Pliszczyn 100 20-258 Kolonia Pliszczyn - Szklary Górne 48 59-335 Szklary Górne
- Kilińskiego 62B Raciąż
- Powstańców Warszawy 144A Częstochowa
- Konstantego Ciołkowskiego 11A Łódź
-
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Słupcy
plac Szkolny 1A 62-400 Słupca - Harcerzy Września 1939, nr 5 Katowice
-
Niepubliczna Polsko-Angielska Szkoła im. Johna Dewey’a w Obornikach Wielkopolskich
Młyńska 5a 64-600 Oborniki -
Zespół Szkół STO w Słupsku – I Społeczna Szkoła Podstawowa i I Społeczne Liceum Ogólnokształcące
ul. Zygmunta Augusta 8 Słupsk - ul. Karpia 1 Gdańsk
-
- Aleja Legionów 7 80-441 Gdańsk
- Reja 10 56-400 Oleśnica
- ul. Paderewskiego 11 83-200 Starogard Gdański
- Jana Pestalozziego 11/13 80-445 Gdańsk
-
Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu
Kozielska 19 47-400 Racibórz -
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. gen. Janusza Głuchowskiego w Bełchatowie
Targowa 20 97-400 Bełchatów - ul. Wojska Polskiego 55 42-400 Zawiercie
-
Liceum Edukacja i Liceum Ogólnokształcące im. W. Szymborskiej w Bielsku-Białej
Jana III Sobieskiego 10a 43-300 Bielsko-Biała - Józefa Wybickiego 25 38-130 Frysztak
-
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Solcu Kujawskim
ul. 29 Listopada 7 86-050 Solec Kujawski - Nadbrzeżna 3 33-380 Krynica-Zdrój
-
Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Zagórzu
Zagórze 10 05-462 Wiązowna -
„ALA” Autorskie Liceum Artystyczne i Akademickie w Częstochowie
ul. Nadrzeczna 5 42-202 Częstochowa - Stefana Batorego 39 87-100 Toruń
- ul. Chrobrego 31A 73-200 Choszczno
- ul. M. Skłodowskiej- Curie 72 59-300 Lubin
-
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Przyjaciół Dzieci w Szklarach Górnych
Szklary Górne 51c 59-300 Lubin -
Zespół Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku
Stołeczna 21 15-879 Białystok -
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Marii Konopnickiej w Pruszczu Gdańskim
ul. Niemcewicza 1 83-000 Pruszcz Gdański - Kaczyna 50 34-123 Chocznia
- Generała Józefa Hallera 12 63-900 Rawicz
- Daszyńskiego 12 57-300 Kłodzko
- Wojciechowska 38 20-704 Lublin
- Mariana Seredyńskiego 1A 80-754 Gdańsk
-
Niepubliczne Akademickie Liceum Ogólnokształcące COGITO w Poznaniu
Druskienicka 6 60 - 476 Poznań - Skwierzyńska 1-7 Wrocław
-
Zespół Szkół STO w Słupsku – I Społeczna Szkoła Podstawowa i I Społeczne Liceum Ogólnokształcące
ul. Zygmunta Augusta 8 Słupsk
-
- Aleja Legionów 7 80-441 Gdańsk
- Reja 10 56-400 Oleśnica
- ul. Paderewskiego 11 83-200 Starogard Gdański
-
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. gen. Janusza Głuchowskiego w Bełchatowie
Targowa 20 97-400 Bełchatów - ul. Wojska Polskiego 55 42-400 Zawiercie
- Józefa Wybickiego 25 38-130 Frysztak
-
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Solcu Kujawskim
ul. 29 Listopada 7 86-050 Solec Kujawski - ul. Chrobrego 31A 73-200 Choszczno
- ul. M. Skłodowskiej- Curie 72 59-300 Lubin
-
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Przyjaciół Dzieci w Szklarach Górnych
Szklary Górne 51c 59-300 Lubin -
Zespół Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku
Stołeczna 21 15-879 Białystok - Generała Józefa Hallera 12 63-900 Rawicz