W tym roku uroczyste podsumowanie V Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole odbyło się dnia 30 września 2024 r. w gdańskim Hevelianum.

Fotorelacja poniżej. Fot. Grzegorz Mehring/Hevelianum

Notatki przygotowała „Jadźka Rysuje”:

Program konferencji:

A jak było w zeszłym roku?

Podsumowanie odbyło się 25 września na stadionie Tarczyński Arena Wrocław, Aleja Śląska 1, 54-118 Wrocław na konferencji stacjonarnej.

Program wydarzenia był następujący:

9.30 – rejestracja uczestników

10.00 – 10.10 – dr Anna Hildebrandt-Mrozek, Happiness at School – rozpoczęcie konferencji, powitanie gości (10 minut)

10.10 – 10.20 – Renata Granowska,Wiceprezydent Wrocławia ds. Edukacji – słowo wstępu (10 minut)

10.20 – 10.50 – prof. dr hab. Roman Leppert, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – Szczęście jako najważniejsza kategoria pedagogiki pozytywnej (30 minut)

10.50 – 11.10 – Anna Nikoliszyn, Jarek Maliński, uczniowie Technikum nr 15 we Wrocławiu – Jak świętowaliśmy Tydzień Szczęścia w Szkole? (20 minut)

11.10 – 11.30 – Tomasz Bilicki, psychotraumatolog, psychoterapeuta – Jak zadbać o odporność psychiczną? Dekalogi zdrowia psychicznego nastolatka, rodzica, nauczyciela (20 minut)

11.30 – 11.50 – Anna i Robert Sowiński, Plan Daltoński – Spełniajmy marzenia czyli jak uruchamiać w sobie i w dzieciach sprawczość osobistą? (20 minut)

11.50 – 12.10 – przerwa i rozmowy kuluarowe (20 minut)

12.10 – 12.30 – Jakub Tylman, Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie – Kreatywne sposoby na wzmacnianie u uczniów wiary w siebie i swoje możliwości (20 minut)

12.30 – 12.50 – Iwona Pietrzak-Płachta, Wypożyczalnia Skrzydeł, Szkoła Podstawowa w Pliszczynie – Szczęśliwy dorosły to szczęśliwe dziecko. O pasji i mocy zadbania o siebie w roli nauczyciela. (20 minut)

12.50 – 13.10 – dr Anna Werner-Maliszewska, Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska, Polskie Towarzystwo Psychologii Pozytywnej – Optymizm i nadzieja w świetle psychologii pozytywnej – wnioski dla edukacji (20 minut)

13.10 – 13.30 – Monika Skuza-Kraul, Liceum Ogólnokształcące nr 9 we Wrocławiu – Praktyczne sposoby na wzmacnianie odporności psychicznej wśród młodzieży. Co się sprawdza?  (20 minut)

13.30 – 13.50 – Katarzyna Stoparczyk, dziennikarka, współtwórczyni projektu „Dajcie nam głos!! Kasia Stoparczyk i dzieci” – Głos finałowy (20 minut)

13.50 – 14.00 – Anna Przybyło, Społeczna Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Miliczu – zakończenie konferencji, podsumowanie i wnioski (10 minut)

14.00 – 15.00 – lunch i rozmowy kuluarowe

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń:)

Prezentacja prelegentów 2023

Renata Granowska

Wiceprezydent Miasta Wrocławia ds. edukacji. Z wykształcenia prawnik. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadziła własna działalność gospodarczą – biuro prawne obsługujące m.in. wrocławskich przedsiębiorców. W latach 2009-2014 była wicedyrektorem ds. koordynacji wdrażania funduszy unijnych w Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędzie Pracy we Wrocławiu. Od marca 2014 roku była dyrektorem Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej, zajmującej się wdrażaniem środków unijnych na obszarze Dolnego Śląska. Od 2006 roku zasiadała w ławach Rady Miejskiej Wrocławia, w latach 2010-2014 przewodnicząca klubu Platformy Obywatelskiej. Prywatnie szczęśliwa żona i mama dwójki dzieci – Dominiki i Wojtka.

Roman Leppert

Pedagog, prof. dr hab., Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik studiów doktoranckich w zakresie pedagogiki, redaktor naczelny czasopisma „Przegląd Pedagogiczny”; członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN; od dwóch lat prowadzi Akademickie Zacisze, w którym rozmawia z autor(k)ami książek poświęconych pedagogice i edukacji, w tym z nauczyciel(k)ami.

Tomasz Bilicki

Pedagog, psychoterapeuta (1. poziom referencyjny), psychotraumatolog, interwent kryzysowy oraz nauczyciel. Ukończył studia podyplomowe m.in. z psychologii motywacji (Uniwersytet SWPS) i psychotraumatologii (Uniwersytet Gdański) oraz kilkaset godzin szkoleń w zakresie wsparcia i terapii. Absolwent amerykańskiego programu szkoleniowego ICISF w modelu indywidualnej i grupowej interwencji kryzysowej CISM, zalecanego przez ONZ. Szkolił się także na Uniwersytecie w Nowym Jorku, Utrechcie i Harvarda. Pracuje m.in. w punkcie interwencji kryzysowej i ośrodku opieki psychologiczno-psychoterapeutycznej. Prowadzi psychoterapię głównie metodą koherencji, opartą na nurtach konstruktywistycznych, pod superwizją dra Michała Jasińskiego, licencjonowanego nauczyciela Coherence Psychology Institute.

Anna i Robert Sowińscy

Anna Sowińska

Prezes Fundacji Plandaltoński.Pl, wieloletnia nauczycielka dyplomowana edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, założycielka i dyrektorka  dwóch szkół podstawowych, edukatorka, terapeutka, animatorka pedagogiki zabawy.

W latach 90-tych nauczyciel klas autorskich,  w których stosowała blokowanie treści programowych w cykle tematyczne, korzystając z nowatorskiego elementarza „kartkowego”, który współtworzyła ( „Podróże z Kacprem” Wydawnictwo Impuls Kraków). Współzałożycielka ruchu nauczycieli, któremu przewodziła przez dwie kadencje jako prezeska Stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej SNEP. Założycielka i dyrektorka 14 przedszkoli na terenie woj. łódzkiego, które powstały w ramach projektu Wieś przyjazna dzieciom. Założycielka i wieloletnia dyrektorka Szkoły Podstawowej, która jako pierwsza w  powojennej Polsce, stała się szkołą daltońską. W latach 2017-18 konsultant metodyczny w Wojewódzkim Ośrodku Metodyczny w Zgierzu. Autorka programów, podręczników, pomocy edukacyjnych i materiałów około-podręcznikowych. Laureat Nagrody im. Marii Weryho–Radziwiłłowicz, nadawanej przez miesięcznik Bliżej Przedszkola oraz Nagrody Lidera w edukacji, nadawanej przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. Od 2017 prowadzi też gabinet terapii pedagogicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych.

Robert Sowiński

Założyciel i redaktor portalu plandaltonski.pl, wydawca (Wydawnictwo SOR-MAN), szkoleniowiec.

Ukończył studia magisterskie na Politechnice Łódzkiej, oraz studia podyplomowe z marketingu i zarządzania. Od ponad 25 lat zajmuje się sprzedażą w dużej międzynarodowej korporacji. Przedsiębiorca od 2006 roku. Od 2010 roku, kiedy pierwszy raz spotkał się z ideą Helen Parkhurst, jest zaangażowany w promocję na terenie Polski edukacji daltońskiej. W ramach szkoleń dostarcza narzędzi pozwalających nauczycielowi rozwijać swoje kompetencje negocjacyjne, motywacyjne, cyfrowe, związane z budowaniem relacji. Efektem doświadczeń szkoleniowych oraz ciągłego poznawania edukacji według Helen Parkhurst, jest napisana wspólnie z żoną książka: „Od nauczania do uczenia się”. Nasz plan daltoński” AiR Sowińscy, SOR-MAN 2017. Podcaster, założyciel i współprowadzący podcast dla nauczycieli i rodziców pt.: „EduKosmos” a od 2017 roku prowadzi kanał YouTube pt „PlanDaltonski” na którym zgromadził już ponad 400 filmów. Założyciel platformy z kursami online, wydawca kursów związanych nie tylko z tematyką daltońską. Właściciel wydawnictwa SOR-MAN specjalizującego się w edukacji daltońskiej. Autor książki „Zrozumieć plan daltoński.Listy do N.” (SOR-MAN 2022) 

Iwona Pietrzak-Płachta

Nauczyciel Roku 2022.

Twórczyni Wypożyczalni Skrzydełbiblioteki szkolnej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie – wyjątkowej przestrzeni, jednej z najpiękniejszych szkolnych bibliotek w Polsce. Propagatorka i trenerka budowania marki i identyfikacji wizualnej bibliotek szkolnych. Ze swoją biblioteką uhonorowana w 2022 r. nagrodą  im. Janusza Korczaka, za stworzenie w podlubelskiej szkole wyjątkowej biblioteki  i centrum szkolnego życia oraz wdrażanie korczakowskich idei. Wyróżniona nagrodą Lubelskiego Kuratora Oświaty oraz nagrodą Wójta Gminy Wólka. Prowadzona przez nią Wypożyczalnia Skrzydeł to również wielokrotna laureatka konkursu  Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich „ Mistrz Promocji Czytelnictwa”.

Dzieli się swoimi pomysłami na propagowanie czytelnictwa i prowadzenie wyjątkowej szkolnej biblioteki podczas konferencji i szkoleń w całej Polsce. Autorka książki „Wypożyczalnia skrzydeł. Opowieść o magii czytania.”

Zamiast książek wypożycza skrzydła, na których szybuje ze swoimi czytelnikami do książkowych krain. Obala stereotypy, że czytanie to zajęcie statyczne i potrafi sprawić, że dzieci o różnych temperamentach czują, że czytanie ma moc!

Jakub Tylman

Pedagog, nauczyciel przedmiotów artystycznych, autor książek edukacyjnych dla dzieci, twórca nowoczesnych projektów edukacyjnych i nieszablonowych rozwiązań w edukacji, ekspert w zakresie edukacji w programach telewizyjnych i radiowych. 

Inicjator ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkoły bez zadań domowych”. Laureat Nagrody im. Ireny Sendlerowej „za Naprawianie świata 2022”, Wyróżniony Nagrodą im. Janusza Korczaka, Zwycięzca Plebiscytu Radiowej Czwórki NIEPRZECIĘTNI 2022, Wyróżniony w konkursie Wielkopolski Nauczyciel Roku 2022. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej za zasługi dla oświaty i wychowania oraz przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego. Członek Rady programowej fundacji „Teach for Poland”. Ambasador programów edukacyjnych: Be Net oraz Be Eco.

Anna Werner-Maliszewska

Doktor psychologii. Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej. Co-founder firmy szkoleniowo-doradczej Brain Crafting. Były oficer.

Trener biznesu i edukacji. Mentor rezyliencji liderów, zespołów, nauczycieli i uczniów. Pracuje nad pewnością i gotowością Klienta do wyzwań. Wspiera edukacje i biznes w rozwijaniu odporności psychicznej. Certyfikowana facylitatorka odporności psychicznej MTQ48, rozwoju osobowości MBTI Step I®. Coach Grupowy i Coach Zespołów Biznesowych.

Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w obszarze treningów, szkoleń, zarówno dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Głównie specjalizuje się w prowadzeniu treningów odporności psychicznej i gotowości do wyzwań. Wyróżnia ją unikalne doświadczenie w zakresie szkolenia służb specjalnych i wojsk specjalnych. Twórca metody Trening Odwagi TM (Brain Crafting). Aktualnie prowadzi badania w obszarze Odwagi i Kapitału Psychologicznego.

Wykłada na Akademii Sztuki Wojennej, Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie SWPS i Akademii Leona Koźmińskiego.

Prelegentka i ekspertka na wielu polskich oraz międzynarodowych konferencjach naukowych i biznesowych. Autorka artykułów z zakresu psychologii, edukacji i zarządzania.

Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska

Psycholożka biznesu, certyfikowana coach ICC, trenerka, konsultantka, wykładowczyni, badaczka zachowań organizacyjnych. Ekspertka w zakresie budowania kapitału psychologicznego oraz well-beingu (dobrostanu) ludzi i organizacji.

Specjalizuje się w projektowaniu i wdrażaniu Pozytywnych Interwencji Psychologicznych (PPI), opartych na rzetelnej wiedzy i wynikach badań naukowych (Evidence Based Practice). Ich celem jest wzmacnianie pozytywnych emocji, postaw i zachowań pracowników, a także podnoszenie poziomu dobrostanu oraz zdrowia w miejscu pracy.

Autorka i dyrektorka innowacyjnych studiów podyplomowych „Pozytywna Organizacja – well-being (dobrostan) i zdrowie w miejscu pracy” oraz „Zwinne przywództwo” (Akademia Leona Koźmińskiego).

Pełni obowiązki Dyrektorki Centrum Coachingu i Mentoringu Akademii Leona Koźmińskiego. Asystentka w Katedrze Nauk Społecznych ALK. Wykładowczyni na studiach stacjonarnych, podyplomowych i MBA.

Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia. W latach 2017-2022 członkini Rady Programowej magazynu Coaching. Prelegentka i ekspertka na wielu polskich oraz międzynarodowych konferencjach naukowych i branżowych.

Autorka książek i artykułów z zakresu psychologii, coachingu i zarządzania. Współautorka modelu coachingowego „PERMA”, służącego wzmacnianiu dobrostanu ludzi w różnych sferach życia. Certyfikowana konsultantka narzędzi HOGAN’a, Advisio i MTQ 48.

Stworzyła marki PozytywnaOrganizacja.pl i Kapitał Psychologiczny w Biznesie.

Obecnie pisze pracę doktorską, w której zajmuje się badaniem związków między kapitałem psychologicznym (PsyCap’em) pracowników organizacji, a efektywnością realizacji ich celów zawodowych oraz dobrostanem w sferze pracy i życia.

Monika Skuza-Kraul

Biolożka z miłości, brainolożka z potrzeby, nauczycielka z wyboru. Spełniona kobieta i mama. Nauczycielka w Liceum Ogólnokształcącym nr 9 we Wrocławiu.

Katarzyna Stoparczyk

Dziennikarka, autorka książek, reżyserka spektakli teatralnych.

Współtwórczyni międzynarodowego projektu „Dajcie nam głos!! Kasia Stoparczyk i dzieci”.

Mistrzyni rozmowy. W Polskim Radiu stworzyła kultowe audycje m. in. „Dzieci wiedzą lepiej” i „Myślidziecka 3/5/7”, a we współpracy z Wojciechem Mannem format telewizyjny pt. „Duże Dzieci”.

Na bazie jej autorskiej audycji „Myślidziecka 3/5/7” ukazała się książka pt. „Jak mieć w życiu frajdę”. Wydała także dwie książki dla dzieci, a także kilkanaście płyt z zapisem ścieżek dźwiękowych autorskich spektakli teatralnych.

Ambasadorka Fundacji ABC XXI Cała Polska Czyta Dzieciom i Fundacji Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci.

Kuratorka sceny dziecięcej i młodzieżowej Festiwalu Stolica Języka Polskiego.

Jurorka Konkursu „Świat Przyjazny Dziecku” Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

Twórczyni „Małej Kapituły”, dzięki której dzieci mają głos w wyborze książki roku w Konkursie „Świat Przyjazny Dziecku” Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

Wykładowczyni Uniwersytetu Dzieci.

Członkini Prezydium Kapituły Nagrody im. Janusza Korczaka w Polsce.

Uhonorowana Nagrodą Safony za odwagę pomagania dzieciom i propagowania mądrości dzieci. Uhonorowana statuetkami Fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom, Odznaką Honorową Rzecznika Praw Dziecka za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka, tytułem Kuźnia Mistrzów Mowy Polskiej za audycję „Zagadkowa niedziela”, jak również prestiżowym tytułem Mistrz Mowy Polskiej Vox Populi.

Anna Przybyło

Filolożka, nauczycielka i pasjonatka kreatywnych metod nauczania, organizatorka wydarzeń o charakterze dydaktyczno – artystycznym, współtwórczyni założeń programowych Kreatywnego Obiektu Multifunkcyjnego oraz projektu „Szczęście w szkole”. Jest też pomysłodawczynią i dyrektorką Społecznej Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu. Szkoła, którą prowadzi, imienia Astrid Lindgren, słynnej autorki książek dla dzieci, jest symbolem kreatywności, innowacji i wszechstronnego rozwoju.

Anna Hildebrandt-Mrozek

Właścicielka firmy szkoleniowej MOVUS MOVERE, edukatorka, szkoli nauczycieli i rodziców w obszarze dobrostanu i wykorzystywania narzędzi psychologii pozytywnej w edukacji. Certyfikowany doradca zawodowy Career Direct. Inicjatorka Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole. Pracuje na autorskich programach, m.in. „Happiness at School”, „Rodzicielstwo z Pasją”, „Warsztaty Dobrego Snu”.

Doktor nauk ekonomicznych, naukowiec i praktyk z 20-letnim doświadczeniem. Przez 16 lat realizowała projekty edukacyjne i społeczne w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku. Członkini Gdańskiej Rady Oświatowej w latach 2011-2015. Moderatorka sieci Edukacja i Wiedza w projekcie Foresight Pomorze 2030 i współtwórczyni scenariuszy rozwoju pomorskiej edukacji. Inicjatorka Debat Młodych Pomorskiego Kongresu Obywatelskiego.

Autorka książki „Pasja życia – życie z pasją. Rodzicielstwo”.

Prowadzi blog o dobrym życiu i współprowadzi „Rozmowy o szczęściu” na YouTube.

Poniżej krótka historia zeszłorocznej konferencji podsumowującej. Odbyła się ona w dniu 26 września 2022 w godz. 13.00-16.00 zdalnie na platformie Zoom.

Co się wtedy dobrego zadziało?

Chciałabym zwrócić uwagę na kilka osób, które w tej konferencji zabrały głos.

Pierwszą jest Kaja Dwulat, psycholożka i wykładowczyni SWPS, która z energią, optymizmem i wolą działania wprowadziła nas w tajniki psychologii pozytywnej, a w szczególności – modelu DNA-V – w którym centralnym elementem są nasze wartości. To one decydują, jakie aktywności ostatecznie podejmujemy i na co mamy realnie wpływ.

W trakcie swojego wystąpienia zaprosiła do osobistego doświadczenia.

Druga osoba to prof. dr hab. Roman Leppert, ceniony pedagog, wykładowca na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, twórca Akademickiego Zacisza. Profesor przedstawił kontekst III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole, lokując go w pedagogii pozytywnej i w pedagogii publicznej. Pedagogia to zbiór refleksji, badań i praktyk edukacyjnych, zaś pedagogia pozytywna odnosi się do nich wszystkich – lokując szczęście i dobrostan w samym ich centrum.

 W 2009 roku prof. Martin Seligman i jego współpracownicy zdefiniowali „edukację pozytywną” jako „edukację zarówno dla tradycyjnych umiejętności jak i szczęścia” (Seligman, M. E. P., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35, 293–311.). Wymaga to od nas głębszej refleksji nad współczesnymi celami edukacyjnymi.

Pedagogia pozytywna ma też wymiar publiczny. To właśnie obchody Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole oraz szereg inicjatyw, których wspólnym mianownikiem jest łączenie nauki psychologii pozytywnej z najlepszymi praktykami nauczania mającymi na celu zachęcanie i wspieranie szkół i całych społeczności szkolnych do rozkwitu.

Przykłady podane przez profesora Lepperta to Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie i jej aktywny lider – Jakub Tylman, a także działalność Iwony Pietrzak-Płachta, dziś Nauczycielki Roku 2022, która stworzyła fenomenalną Wypożyczalnię Skrzydeł w Bibliotece Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie (i po raz drugi brała udział w Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole). Wspomniany został również dr Piotr Michoń, twórca „Ekonomii Szczęścia.

Mary Sadowska-Łakomy, prezeska Fundacji Przyjaźń Sztuka Edukacja prezentowała wnioski z pracy warsztatowej z modelem PERMA(H). Warsztaty były zorganizowane w ramach III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole w Technikum nr 15 we Wrocławiu. Uczestnicy mieli okazję doświadczyć każdego z elementów modelu i wyciągnąć dla siebie wnioski. Było doświadczenie uczuć przyjemnych w odczuwaniu, przeżywanie FLOW, refleksja nad tym, czym są dobre relacje i relacje w ogóle? Na ile jesteśmy empatyczni? Co to w praktyce oznacza? Pochylaliśmy się nad poczuciem sensu w pracy i poczuciem sensu w ogóle. Doświadczyliśmy cudownej mocy naszych życiowych osiągnięć. Wreszcie spojrzeliśmy na całość przez pryzmat zdrowia w ujęciu pozytywnym.

Anna Przybyło, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu,  nawiązując do powyższych warsztatów, dała nam na konferencji poczucie, że dobre relacje to decyzja, którą podejmujemy w sercu i dyrektor szkoły odgrywa tu istotną rolę.

Istotne były również głosy przedstawicieli urzędów, z Wrocławia i Gdańska, pokazujących konkretne rozwiązania wdrażane w obu miastach w obszarze poprawy dobrostanu, nie tylko w szkole.

Na szczególną uwagę zasługują głosy samych uczestników III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole:

Bianka Czapnik, uczennica Szkoły Podstawowej nr 77 im. T. Różewicza we Wrocławiu, opowiedziała, jak znalazła informacje o wydarzeniu i przekonała swoich nauczycieli do wzięcia udziału w imprezie. Miała w swoim otoczeniu takie osoby, które jej zaufały i dały zielone światło. Sama się aktywnie włączyła, a efektem tego było celebrowanie Tygodnia Szczęścia w całej szkole. To, co ją najbardziej zaskoczyło i wzruszyło, to podziękowania, które otrzymała od uczniów z innych klas. To było dla niej prawdziwe wyróżnienie.

Hanna Badr Abbas Ibrahim, uczennica Niepublicznego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Cogito w Poznaniu opowiedziała o aktywnościach w swojej szkole. Były rozgrywki sportowe, dzień pasji, dobrostanu. Pytana, co najbardziej zapamięta, odpowiedziała, że wiele przemyśleń jej oraz koleżanek i kolegów dostarczyło spotkania z trenerką tenisa ziemnego, która pokazała jak można połączyć pasję z pracą zawodową. Z kolei w odpowiedzi na pytanie o relacjach w szkole (to temat przewodni tegorocznego Tygodnia Szczęścia) Hanna zwróciła uwagę na fakt, że wszyscy uczniowie w szkole tworzą wspólną grupę, każdy może porozmawiać z każdym, nie ma podziałów.

Dorota Artysiewicz, nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 48 im. Króla Stefana Batorego w Białymstoku mówiła o tym, że to energetyczni nauczyciele uruchamiają dobrą energię w uczniach.

Sylwia Zakrzacka-Gromnicka, nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 1 im. św. Kazimierza w Kartuzach wskazała, że mądry dyrektor placówki zgodził się na organizację imprezy w szkole. Sylwia, podobnie jak Bianka, przyniosła pomysł i spotkała się z żywą i bardzo pozytywną reakcją, co tylko dodało jej energii.

Za wieloma cudownymi aktywnościami stoją cudowni dorośli, którzy wspierają swoich podopiecznych i pracowników.

Dodają im skrzydeł, sił, odwagi…

Czy tym dorosłym jesteś Ty..?

Na uwagę zasługuje wystąpienie, wspominanej już tu, Iwony Pietrzak-Płachta – Nauczycielki Roku 2022, twórczyni Wypożyczalni Skrzydeł w Bibliotece Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie. Pani Iwona opowiadała, że już po raz drugi bierze udział w Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole. Za pierwszym razem pojawiły się Skrzydła Mocy. W tym roku – Galeria Autorskich Uśmiechów. Pani Iwona ma już pomysł na obchody Tygodnia Szczęścia w Szkole za rok…

Nie możemy się doczekać😊

W Tygodniu Szczęścia w Szkole wzięło udział ponad 220 placówek szkolnych i przedszkolnych całej Polski – mapa tu.

Poniżej program konferencji oraz prezentacje prelegentów.

Prezentacja prelegentów

Renata Granowska

Wiceprezydent Miasta Wrocławia ds. edukacji. Z wykształcenia prawnik. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadziła własna działalność gospodarczą – biuro prawne obsługujące m.in. wrocławskich przedsiębiorców. W latach 2009-2014 była wicedyrektorem ds. koordynacji wdrażania funduszy unijnych w Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędzie Pracy we Wrocławiu. Od marca 2014 roku była dyrektorem Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej, zajmującej się wdrażaniem środków unijnych na obszarze Dolnego Śląska. Od 2006 roku zasiadała w ławach Rady Miejskiej Wrocławia, w latach 2010-2014 przewodnicząca klubu Platformy Obywatelskiej. Prywatnie szczęśliwa żona i mama dwójki dzieci – Dominiki i Wojtka.

Monika Chabior

Zastępczyni Prezydenta Miasta Gdańska ds. Rozwoju społecznego i Równego traktowania, socjolożka, działaczka społeczna. W swoim zakresie obowiązków zarządza gdańską oświatą, pomocą społeczną, współpracą z organizacjami pozarządowymi oraz wsparciem innowacji społecznych, jak również koordynuje wdrożenie polityk horyzontalnych: „Gdańskiego Modelu na rzecz równego traktowania”, „Gdańskiego Modelu Integracji Imigrantów”.

Związana z Europejskim Centrum Solidarności, obecnie jako członkini Kolegium ECS, a w przeszłości jako współinicjatorka licznych projektów, np. „Solidarność Codziennie” (dla lokalnych społeczników), „Solidarity here&now” (dla europejskich wolontariuszy na rzecz uchodźców) oraz członkini zespołów realizujących projekty międzynarodowe np. „Europe Lab Conference” (dla młodych liderów społecznych z Rosji i UE) czy „Culture for local developement” (dla działaczy kultury z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Armenii).

Zaangażowana we wsparcie innowacji społecznych, m.in. Współpracując z gdańskim urzędem miasta w ramach sieci europejskich miast URBACT („Change in social design od public services” oraz „Boostinno! Boosting social innovation”) oraz w gdyńskim UrbanLab.

Ważnym etapem jej życia zawodowego było zaangażowanie w rozwój sportu powszechnego, czym zajmowała się jako koordynatorka Polskiego Programu Odpowiedzialności Społecznej UEFA EURO 2012 zatrudniona w Spółce PL.2012 oraz prezeska Fundacji Rozwoju Kultury Fizycznej, w ramach której uruchomiła ogólnopolski program „Nasz Orlik”.

Aktywna działaczka społeczna na rzecz praw człowieka, włączenia społecznego oraz emancypacji grup zagrożonych wykluczeniem. Działała w i.in. Amnesty International, a także licznych stowarzyszeniach Pomorza działających zarówno w miastach, jak i na terenach wiejskich, wspierając kobiety, osoby starsze, imigrantów i reemigrantów oraz klientów pomocy społecznej. W latach 2018 – 2020 była przewodniczącą Pomorskiej Rady Organizacji Pozarządowych.

Roman Leppert

Pedagog, prof. dr hab., Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik studiów doktoranckich w zakresie pedagogiki, redaktor naczelny czasopisma „Przegląd Pedagogiczny”; członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN; od dwóch lat prowadzi akademickie zacisze, w którym rozmawia z autor(k)ami książek poświęconych pedagogice i edukacji, w tym z nauczyciel(k)ami.

Kaja Dwulat

Psycholożka, psychoterapeutka CBT, superwizorka w trakcie certyfikacji. Uwielbia Terapię Akceptacji i Zaangażowania (ACT), Terapię Schematu i Psychologię Pozytywną.
Od lat prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych Uniwersytetu SWPS – Psychologia Pozytywna .

Pracuje z osobami dorosłymi oraz młodzieżą. W pracy zawodowej kieruje się wartościami takimi jak: szacunek, motywacja wewnętrzna, poczucie wolności, partnerskie podejście, autentyczność, zaangażowanie i wrażliwość.

Martyna Wilk

Politolożka, twórczyni projektu „Wrocławski Wolontariusz IT”, członkini Stowarzyszenia Dolnośląski Kongres Kobiet, mentorka studentów Uniwersytetu Wrocławskiego, w latach 2017–2020 Radna Osiedla Powstańców Śląskich we Wrocławiu.
Zawodowo pracuje we Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego (Urząd Miejski Wrocławia). Rozwija projekty dotyczące przede wszystkim: wzmacniania dialogu społecznego, partnerstwa miast, a także cyfryzacji odpowiedzialnej społecznie: przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, uzależnień od nowych technologii, cyberprzemocy i cyberbezpieczeństwa.

Anna Przybyło

Filolog, nauczycielka i pasjonatka kreatywnych metod nauczania, organizatorka wydarzeń o charakterze dydaktyczno – artystycznym, twórczyni założeń programowych Kreatywnego Obiektu Multifunkcyjnego, pomysłodawczyni i dyrektorka Społecznej Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu.

Marysia Kadłubowska

Pedagog społeczny, Chief Happiness Deasigner. Pomysłodawczyni i Prezeska Fundacji Parkowisko, której misją jest łączenie pokoleń i dawanie powodów do spotkań OFF Line w dobie On Line. Wieloletnia opiekunka osób starszych dla której seniorzy są oczkiem w głowie. Twórczyni takich projektów jak Parkowisko Family and Friends Festival, Sound of Generation, Igrzyska Rodzinne, Kuźnia – Social Farming Project, Back2Rock. 

Prywatnie mama 3 słodziaków którzy napędzają mnie do działania – Frank, Antka i Michalinki.

Anna Hildebrandt-Mrozek

Doświadczony coach, trener i doradca w obszarze dobrostanu, budowania poczucia własnej wartości, odkrywania pozytywnego potencjału osobistego, rozwijania inteligencji emocjonalnej. Naukowiec i praktyk bazujący na dorobku psychologii pozytywnej, edukacji pozytywnej i ekonomii, z ponad 20-letnim doświadczeniem doradztwa w sferze edukacji i biznesu. Absolwentka „Psychologii pozytywnej” na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Absolwentka Chief Happiness Manager Academy, zwieńczonej międzynarodową certyfikacją. Jeden z pierwszych w Polsce certyfikowanych managerów ds. szczęścia. Pierwszy Chief Happiness Officer w dziedzinie edukacji w Polsce. Inicjatorka Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole. Prowadzi autorskie warsztaty bazujące na wiedzy, doświadczeniu i praktyce. Autorka wielu publikacji, m.in. książek: „Koniec z pracą?” i „Pasja życia – życie z pasją. Rodzicielstwo”.

Pasjonatka podróży i poezji haiku. Zgłębia tajniki fotografii przyrodniczej.