Warsztaty PERMA(H) odbywały się raz w miesiącu, w opcji zdalnej, od października 2023 do marca 2024. Linki do rejestracji były publikowane na początku każdego miesiąca. Spotkania przeznaczone były dla nauczycieli, edukatorów, pedagogów, psychologów, dyrektorów szkół, rodziców. Ich celem jest propagowanie wyników badań, wiedzy na temat narzędzi psychologii pozytywnej, które możemy wykorzystywać w szkole, przedszkolu, na zajęciach z dziećmi, dorosłymi, w pokoju nauczycielskim, jak również poszukiwanie i dzielenie się dobrymi praktykami z tego obszaru.

Warsztaty PERMA(H) bazują na modelu szczęścia Martina Seligmana:


P – positive emotions

Positive emotions – pozytywne emocje, na które składają się: radość, duma, wdzięczność, nadzieja, spokój, zainteresowanie, rozbawienie, inspiracja, zachwyt, wreszcie miłość. Pozytywność poszerza horyzonty myślenia, czyni nas twórczymi, wrażliwymi i otwartymi. Wpływa na układ immunologiczny, buforuje stres. Zwiększa nasze możliwości dostosowania się w różnych sytuacjach, wzmacnia inteligencję emocjonalną.


E – engagement – zaangażowanie

Engagement – zaangażowanie, przeżywanie FLOW. To stan między satysfakcją a euforią, wywołany całkowitym oddaniem się jakiejś czynności. Dodaje nam wigoru, energii. W tym momencie czas nie ma dla nas znaczenia, jesteśmy całkowicie skoncentrowani i zmotywowani. Mamy poczucie siły i spokoju, że damy radę.


R – relations – relacje

Relations – relacje. Szczęśliwi ludzie mają większe poczucie bezpieczeństwa i szybciej podejmują decyzje o współpracy. Są bardziej szczęśliwi z bycia z innymi. Tworzą siatkę relacji, która w sytuacjach trudnych pomaga poradzić sobie z przeciwnościami losu. Dobre i trwałe relacje z innymi ludźmi otwierają nas na nowe doświadczenia, uczą szacunku dla drugiego człowieka, dają przestrzeń poznania.


M – meaning – poczucie sensu

Meaning – poczucie sensu – wszystko to, co sprawia, że widzisz sens swojego działania, myślenia, odczuwania, relacji, w które wchodzisz, spraw, w które się angażujesz. I nie chodzi tu o ogólne poczucie sensu, takiego czegoś nie ma. Jak podkreśla Viktor E. Frankl, poczucie sensu dotyczy konkretnej osoby, konkretnej sytuacji i konkretnego działania bądź bycia i nie podlega porównaniom. To aktywna odpowiedź na pytanie, czego życie ode mnie oczekuje tu i teraz.


A – achievements – osiągnięcia

Achievement – osiągnięcia – są związane z poczuciem sensu. Mając poczucie sensu, wyznaczamy sobie cele w życiu i dążymy do ich realizacji. I znów, nie chodzi o cele obiektywne, globalne, światowe, związane z określonymi trendami, ale o moje własne cele, które sprawiają, że realizuję własną ścieżkę życiową, rozwojową. Mierzę swoje osobiste postępy, a nie siebie względem innych. Tak zdefiniowanym osiągnięciem może być dziś świadome „nic-nie-robienie”, dawanie sobie przestrzeni, odpoczynek, regeneracja.


(H) – health – zdrowie w ujęciu pozytywnym

Health – zdrowie pozytywne – konsumuje niejako pozostałe elementy modelu. Zdrowie w ujęciu biologicznym oznacza dobre wyniki badań, w ujęciu subiektywnym – dobre samopoczucie, satysfakcję z życia, poczucie sensu, misji, spełnienia, nawet w obliczu „obiektywnej” choroby. Jest jeszcze trzeci wymiar – wymiar funkcjonalny – to sposób, w jaki radzimy sobie w życiu, w relacjach, w społeczeństwie.

Harmonogram:

Warsztaty Pozytywne Emocje – 26 października 2023 (czwartek), godz. 19.00-20.30, platforma Zoom

Zagadnienia:

  1. Model uczuć pozytywnych Barbary Fredrickson i jak poszczególne uczucia wpływają na nasze zachowania?
  2. Jak uruchamiać uczucia pozytywne w konkretnych sytuacjach edukacyjnych, w trakcie różnych zajęć?
  3. „Nie zamiatam pod dywan”. Trudne w odczuwaniu emocje i jak sobie z nimi radzić? Praktyczne wskazówki dla dorosłych i dla dzieci.
  4. Pozytywność w codziennym funkcjonowaniu – sprawdzone nawyki.

Prowadząca – dr Anna Hildebrandt-Mrozek

Właścicielka firmy szkoleniowej MOVUS MOVERE, edukatorka, szkoli nauczycieli i rodziców w obszarze dobrostanu i wykorzystywania narzędzi psychologii pozytywnej w edukacji. Certyfikowany doradca zawodowy Career Direct. Inicjatorka Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole. Pracuje na autorskich programach, m.in. „Happiness at School”, „Rodzicielstwo z Pasją”, „Warsztaty Dobrego Snu”.

Doktor nauk ekonomicznych, naukowiec i praktyk z 20-letnim doświadczeniem. Przez 16 lat realizowała projekty edukacyjne i społeczne w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku. Członkini Gdańskiej Rady Oświatowej w latach 2011-2015. Moderatorka sieci Edukacja i Wiedza w projekcie Foresight Pomorze 2030 i współtwórczyni scenariuszy rozwoju pomorskiej edukacji. Inicjatorka Debat Młodych Pomorskiego Kongresu Obywatelskiego. Autorka książki „Pasja życia – życie z pasją. Rodzicielstwo”. Prowadzi blog o dobrym życiu i współprowadzi „Rozmowy o szczęściu” na YouTube.

Warsztaty Zaangażowanie – 23 listopada 2023, prowadząca: Aleksandra Jakubczak, Przestrzeń Pozytywnej Edukacji

Zagadnienia:

  1. Czy efektywna nauka idzie w patrze z zaangażowaniem?
  2. Co odbiera motywację naszym dzieciom i uczniom? Jak motywować do nauki w domu i w szkole?
  3. Napraw relację zanim naprawisz sytuację – o roli budowania relacji i jej wpływie na zaangażowanie dzieci i uczniów.
  4. Pomysły, sposoby na angażujące i efektywne zajęcia dla małych i dużych.

Prowadząca – Aleksandra Jakubczak

Nauczycielka matematyki, absolwentka psychologii pozytywnej, współtwórczyni Przestrzeni Pozytywnej Edukacji, a także współautorka licznych materiałów edukacyjnych łączących matematykę, działanie, dobrą zabawę i psychologię pozytywną . Prowadzi webinary, szkolenia i warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Na co dzień odczarowuje edukację, nie tylko matematyczną. Szerzy edukację pozytywną, czyli opartą na zasobach, w atmosferze empatii, szacunku i akceptacji.

Warsztaty Relacje – 21 grudnia 2023, prowadzące: Marta Sadowska i Ola Mońko, Educational Cha(lle)nge

Zagadnienia:

  1. Usiądźmy przy stole (edukacyjnym i nie tylko)… i co dalej?
  2. Co przybliża, a co oddala nas w rozmowie?
  3. Jak budować poczucie bezpieczeństwa w relacji i jak sprawić, żeby rozkwitała?
  4. Jakie relacje i dlaczego zostają z nami na długo?

Prowadzące – Marta Sadowska i Ola Mońko

Marta Sadowska to psycholożka w Niepublicznej Szkole Podstawowej Montessori Latawiec w Sopocie, współzałożycielka Stowarzyszenia Educational Cha(lle)nge, nauczycielka akademicka na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS oraz na Uniwersytecie WSB Merito w Gdańsku, organizatorka licznych konferencji edukacyjnych i kilku wymian międzynarodowych, edukatorka, trenerka, współtwórczyni projektu „Self.ie” oraz przestrzeni internetowej „Szczęście i spółka”. Nieprzerwanie od 2011 zajmuje się wspieraniem ludzi w rozwoju i odkrywaniu ich zasobów. Miłośniczka podróży, włóczenia się po lesie, czytania książek i wegańskiego gotowania (a jeszcze bardziej jedzenia), a także kochająca opiekunka fretki Mufasy oraz dwóch kocich znajd – Czarnego i Rudego.

Aleksandra Mońko to dyrektorka w Niepublicznej Szkole Podstawowej Montessori Latawiec w Sopocie i Gdyni oraz psycholożka z kilkuletnim doświadczeniem pracy w trójmiejskich szkołach (absolwentka psychologii na Uniwersytecie Gdańskim). Absolwentka Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty w Collegium Civitas. Prowadzi zajęcia ze studentami psychologii w Uniwersytecie WSB Merito w Gdańsku i Gdyni. W ludziach widzi zasoby, a nie braki (ukończyła kurs podstawowy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, Kids’ Skills, Szkołę Animatorów Profilaktyki i szkolenie zaawansowane z Dialogu Motywującego). Angażuje się w różne działania, łączy pomysły, ludzi, różnorodne metody oraz środki wyrazu, czego owocem jest Stowarzyszenie Educational Cha(lle)nge, którego jest współtwórczynią. Za jej sprawą w Trójmieście pojawił się międzynarodowy projekt społeczno-artystyczny Brave Kids oraz jego kontynuacja, czyli Youth Artistic Cha(lle)nge, w których pełni(ła) funkcję koordynatorki i instruktorki. W wolnych chwilach delektuje się różnymi smakami, zatapia w dźwiękach muzyki, praktykuje jogę, tańczy, tworzy i podróżuje.

Warsztaty Poczucie Sensu – 18 stycznia 2024, prowadząca: Anna Przybyło, Podstawowa Szkoła Społeczna KOM im. Astrid Lindgren w Miliczu

Zagadnienia:

  1. Czym jest sens? Poczucie sensu wśród fundamentalnych potrzeb człowieka.
  2. Czy da się zmierzyć natężenie, stopień poczucia sensu? Kategorie, kwestionariusze, pytania.
  3. Poczucie sensu a potrzeba sensu – czym różni się statyczna i dynamiczna strona zjawiska.
  4. Odnaleźć, widzieć, utracić, poznać, znajdować… – kategorie semantyczne pojęcia sensu życia.

Prowadząca – Anna Przybyło, Społeczna Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Miliczu

Filolożka, nauczycielka i pasjonatka kreatywnych metod nauczania, organizatorka wydarzeń o charakterze dydaktyczno – artystycznym, współtwórczyni założeń programowych Kreatywnego Obiektu Multifunkcyjnego oraz projektu „Szczęście w szkole”. Jest też pomysłodawczynią i dyrektorką Społecznej Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu. Szkoła, którą prowadzi, imienia Astrid Lindgren, słynnej autorki książek dla dzieci, jest symbolem kreatywności, innowacji i wszechstronnego rozwoju.

Warsztaty Osiągnięcia – 15 lutego 2024, prowadząca: Teresa Ulanowska, Kierunek-Relacja

Zagadnienia:

  1. Różne podejścia do osiągnięć w psychologii pozytywnej.
  2. Jak komunikować wsparcie dla uzyskiwania rezultatów?
  3. Karty Failowship „Dam radę!” – praktyczne wykorzystanie dla nauczycieli, rodziców i dzieci.
  4. Celebrowanie sukcesów i wyciąganie wniosków z różnych doświadczeń czyli o wzmacnianiu optymizmu i nadziei w praktyce.

Prowadząca – Teresa Ulanowska, Kierunek-Relacja, Niepubliczna Szkoła Podstawowa Piano w Człuchowie

Absolwentka socjologii i kulturoznawstwa UAM, nauczycielka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pracującą również z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wykładowczyni akademicka. Trenerka myślenia krytycznego w edukacji oraz trenerka umiejętności społecznych TUS- SST. Wspiera rodziców i nauczycieli  w nurcie TSR (Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach) oraz jako edukatorka Pozytywnej Dyscypliny. Prowadzi warsztaty rozwijające kompetencje komunikacyjne, warsztaty dotyczące budowania zespołu i umiejętności pracy w grupie oraz warsztaty rozwijające kreatywność, adresowane zarówno do dzieci, jak i dorosłych. Entuzjastka metod wspierających kompetencje przyszłości u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Współpracowała z portalami Natuli- Dzieci są Ważne, Akademia Rozwoju i Edukacji Majki Jeżowskiej, Fundacją EDU- klaster oraz z czasopismem „Trening Umiejętności Społecznych”. Prowadzi blog Kierunek- Relacja oraz profil na Facebooku pod tą samą nazwą. Entuzjastka myślenia wizualnego w edukacji. Od kilkunastu lat czynna instruktorka ZHP. Autorka projektu HAUS (Harcerska Akademia Umiejętności Społecznych) adresowanego do dzieci i młodzieży zagrożonej defaworyzacją społeczną, łączącego elementy metody harcerskiej, arteterapii, terapii zajęciowej i TUS. Współautorka kart Failowship do pracy z dziećmi opartych na założeniach psychologii pozytywnej oraz innych materiałów programowych wspierających rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży . Wierzy, że fundamentem edukacji jest relacja oparta na empatii i szacunku oraz podejście skoncentrowane na zasobach i potencjale dziecka.

Warsztaty Zdrowie Pozytywne – 14 marca 2024, prowadząca: Agnieszka Gardas, Bajkowy Las

Zagadnienia:

  1. Zdrowie w ujęciu pozytywnym – co oznacza i dlaczego tak ważne w dzisiejszych czasach
  2. Przeciwdziałamy czy promujemy – jaki komunikat dociera w relacjach szkolnych z dorosłymi i dziećmi?
  3. Potencjał zdrowia w sferze fizycznej, psychicznej, emocjonalnej i duchowej – holistyczne podejście psychologii pozytywnej.
  4. Narzędzia wzmacniające dobre zdrowie w szkole i przedszkolu.

Prowadząca – Agnieszka Gardas, Bajkowy Las

„Jestem miłośniczką lasu i gór, jako miejsca wypoczynku i ładowania baterii – pieszo, na rowerze, w biegu, czasami na nartach. Uzależniłam się od czytania książek i dobrej kawy. Podróżuję z Mężem na czterech i na dwóch kołach, śpiewam, majsterkuję, piszę i tworzę drewniane pomoce edukacyjne dla dzieci i rękodzieło. O życiu najwięcej nauczyły mnie dzieci, rodzone i przytulone.

Z wykształcenia jestem prawie romanistką, politolożką, pedagożką wczesnoszkolną, przedszkolną i specjalną, terapeutką. Z wyboru i pakietu genów zostałam nauczycielką.

Dzieciństwo spędziłam między apteką a gabinetem dentystycznym, w których wchłaniałam przez skórę wiadomości o związku zdrowia z dobrym życiem. Złamania, obicia, szycie nie zgasiły apetytu na życie.

Nieprzekonanych zachęcam do przebywania w naturze i czerpania z jej dobrodziejstw pięciopakiem zmysłów. Lubię z trudnego czynić zrozumiałe i być z dziećmi i młodzieżą w tym procesie, a w relacjach z dorosłymi dawać i brać dobrą energię, wzmacniać i budować, choć nie zawsze jest to możliwe.

Niepoprawny optymizm i chłodny realizm są obecne w moim życiu, jednak uwagę i zasoby własne staram się poświęcać temu pierwszemu.”

Poniżej informacje o warsztatach w 2022:)

W ramach obchodów III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole zaprosiliśmy dorosłych zaangażowanych w sprawy edukacji (dyrektorów szkół, nauczycieli, pracowników placówek edukacyjnych, rodziców) na warsztaty PERMA(H), które odbyły się we Wrocławiu dnia 21 września w Technikum nr 15 oraz w Trójmieście dnia 22 września.

Szczegóły warsztatów i prezentacja osób prowadzących tu: Wrocław i Trójmiasto.
Zapisy Wrocław

Zapisy Trójmiasto