IV Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole obfitował w wiele różnorakich wydarzeń.

Rozpoczęliśmy od cyklu spotkań ze specjalistami, których pytaliśmy, co powinno wybrzmieć z czasie tego wydarzenia?

Rozmowa z dr Marzeną Żylińską:

prof. dr hab. Roman Leppert i dr hab. Piotr Michoń:

dr Maciej Dębski:

Katarzyna Stoparczyk i Iwona Pietrzak-Płachta:

Ania Nikoliszyn i Jarek Maliński:

Anna Przybyło i Joanna Rogowska:

dr Anna Hildebrandt-Mrozek – czym jest Tydzień Szczęścia w Szkole:

Odbyłam jeszcze dwie fantastyczne wizyty – jedną u Kasi Stoparczyk w Zagadkowej Niedzieli:

https://trojka.polskieradio.pl/artykul/3248975,czy-optymizmu-mozna-sie-nauczyc-a-jesli-tak-to-w-jaki-sposob

Drugą u Oli Jakubczak, Przestrzeń Pozytywnej Edukacji:

Inauguracja IV Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole odbyła się w gdańskim Hevelianum Dom Zdrojowy. Szczegóły tego wydarzenia – tu.

A potem już ruszyło świętowanie:)

Od poniedziałku, 18 września ponad 500 szkół i przedszkoli świętowało w całej Polsce!

Świętowały: Gdańsk, Wrocław, Suwałki, Niewiadów, Poznań, Brzezia Łąka, Szczecin, Skorogoszcz, Stargard, Łódź, Jaworzno, Nietulisko Duże, Grala Dąbrowizna, Pułtusk, Czarny Bór, Stronie, Białystok, Katowice, Zławieś Wielka, Olkusz, Wisznia Mała, Bydgoszcz, Tarnowskie Góry, Wadowice, Radzyń Podlaski, Rataje, Spalona, Galwiecice, Izabelin, Żagań, Niedrzwica Duża, Warszawa, Zawiercie, Sosnowiec, Maków Mazowiecki, Jegłownik, Września, Żyrzyn, Boża Wola, Dojazdowo, Białe Błota, Bolechowice, Płock, Oleśnica, Siedlce, Konstancin-Jeziorna, Iskrzynia, Zederman, Biała Nyska, Cisk, Lębork, Raciąż, Bielsko-Biała, Słupsk, Słodków Trzeci, Kosów Lacki, Kwidzyn, Częstochowa, Wałcz, Bałtów, Tuchów, Ostrowy Tuszowskie, Bardo, Sygneczów, Legionowo, Jastrowie, Lublin, Kozy, Radlin, Łochów, Tarnowskie Góry-Strzybnica, Stara Wieś, Gliwice, Bytom, Ołdrzychowice Kłodzkie, Ziębice, Chludowo, Lwówek Śląski, Milicz, Nasielsk, Inowrocław, Kowale, Kartuzy, Sopot, Rogowice, Korne, Krężnica Jara, Lisięcice, Dąbrowa Górnicza, Nowe Kupiski, Świdnica, Bolesławiec, Piechowice, Chełm, Lubań, Jugowice, Syców, Pastuchów, Kluczbork, Kleczew, Kielno, Sztum, Świątki, Kamieniec Wrocławski, Strzelce, Gorzów Wielkopolski, Bielawa, Góra, Kolonia Pliszczyn, Legnica, Siciny, Jarocin, Tulce, Tuchomek, Strzegom, Nowogrodzie, Chojnów, Radymno, Dzierżoniów, Popowo Kościelne, Piława Górna, Zalesie, Zielona Góra, Lędziny, Powiercie, Lubraniec, Stawek, Radwanice, Wierzchosławice, Zgierz, Szklarska Poręba, Kłodzko, Trzebnica, Brojce, Zabłudów, Skierniewice, Tuszyn, Fabianki, Ziębice, Sosno, Mietków, Wabienice, Henryków, Ciechanów, Kudowa – Zdrój, Mieroszów, Siedlec, Piotrowice, Słupca, Olsztyn, Białka, Wiązowna, Nidzica, Zawiercie, Szklary Górne, Klonowa, Grzebowilk, Polakowice, Pogwizdów, Borowa, Rydułtowy, Mikołów, Męcinka, Przedmoście, Toruń, Raszyn, Sobótka, Wodzisław Śląski, Mieścisko, Wydminy, Czarny Bór, Solec Kujawski, Pieńsk, Legionowo, Bogdańczowice, Iskrzynia, Krzelów, Elbląg, Drohojów, Ostrowy Tuszowskie, Mosty, Jędrzychów, Pleszew, Zagórze k/Warszawy, Koszalin, Człuchów, Tuchomie, Zielonka, Czarny Las, Szczepanów, Wiązownica, Stryków, Szydłowiec, Polakowice, Gierałtów, Grodziszcze, Zalasowa, Żytniów, Żukowo, Piechowice, Szklarska Poręba, Jelenia Góra, Dobrzykowice, Żagań, Wąbrzeźno, Komprachcice, Ząbki, Lębork, Pleszew, Swarzędz, Złotoryja, Łebunia, Chmielno, Jaroszów, Poniatowa, Ruś, Morąg, Jarząbkowo, Zabrze, Rzepin i wiele innych miejscowości.

Hasło przewodnie tegorocznych obchodów brzmiało: „Z optymizmem i nadzieją!”.

Uczestnicy otrzymali propozycje inspiracji, którymi mogli się kierować przy organizacji wydarzeń w swoich placówkach:

Sporo szkół i przedszkoli wykorzystało inspiracje, by uruchamiać w społeczności przyjemne emocje, zaangażowanie, budować relacje, wzmacniać poczucie sensu czy zwracać uwagę na osiągnięcia.

Zadawano sobie pytania: Jak dbać o dobre samopoczucie? Czy w każdej sytuacji można zachować optymizm? Czy sen wpływa na dobre samopoczucie? Komu służy dialog?

Były więc dni emocji, kolorów, wartości, czerpania pozytywnych wrażeń, dni przyrody i odpoczynku, święta nadziei, dni talentów i aktywności fizycznej. Były skrzynki życzliwości, „Żurawie Szczęścia”, piramidy wartości, drzewka szczęścia i mocnych stron, święta sukcesów, „Skarby Przyrody”, dni szalonych stylizacji, dni dla siebie, dni słodkości, festiwale kreatywności, dni dialogu, dyskusje filozoficzne, warsztaty radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Były tańce, dyskusje, spotkania międzypokoleniowe, sprzątania parków czy zbiórki produktów dla zwierzaków.

Wyjaśniano znaczenie optymizmu, nadziei, szczęścia i pokazywano ich związek z nauką, kreatywnością. Pokazywano dobrodziejstwa różnych kolorów dla naszego samopoczucia oraz wagę bycia blisko natury dla zachowania równowagi psychicznej. W ramach dialogu między pokoleniami odbyły się spotkania przedszkolaków z seniorami, wspólne czytanie międzypokoleniowe, spotkania z emerytowanymi pracownikami szkół.

W jednej ze szkół pięknie wpisano dzień wartości i nadziei w spotkania z kandydatami na Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego. Pokazywanie praktycznego wymiaru Tygodnia Szczęścia w Szkole, przekładanie narzędzi psychologii pozytywnej na codzienną praktykę buduje nasz dobrostan😊

Nagrywano filmy z dronów, urządzano tańce zbiorowe, słowem – zabawa była przednia! Wszystko po to, by zwrócić uwagę na wagę szczęścia i pokazać, że w szkole bycie szczęśliwym jest możliwe. Bo na to szczęście składają się właśnie: przyjemne w odczuwaniu emocje, zaangażowanie, dobre relacje, poczucie sensu, nasze talenty i nasze zdrowie.

Mocnym akceptem zaznaczyło się Święto Drzemki i Dobrego Snu. Pokazywano, w jaki sposób warto dbać o sen, w jakim celu i po co komu potrzebna jest drzemka. Przy tej okazji organizowano czas drzemki ale i pidżama party.

Sporo szkół uczestniczyło w wydarzeniu po raz drugi, trzeci, a nawet czwarty. Pisano, że pod wpływem tego wydarzenia pojawia się zmiana – myślenia, działania indywidualnego, zespołowego.

Pedagodzy, nauczyciele, wychowawcy zebrali w czasie tego tygodnia mnóstwo materiału do analizy na później. Dostrzegli postępy w budowaniu świadomości wokół szczęścia, dobrostanu i wartości, jakie budują dobre życie. Pisali, że dzięki warsztatom wokół szczęścia, które organizują z uczniami, mają szansę na wspólne przemyślenie, jak poczucie szczęścia wpływa na codzienne życie, co mogą zrobić, by je zwiększać, w jaki sposób mogą korzystać z mocnych stron charakteru, by budować wartościowe relacje z innymi. Dla dorosłych to, zatem, również okazja do autorefleksji, która służy profilaktyce wypalenia zawodowego.

Jako organizatorzy widzimy ogromny sens Tygodnia Szczęścia w Szkole, ponieważ uczestnicy piszą, że następuje uwrażliwienie na tematykę psychologii pozytywnej. Bo ten tydzień to pretekst, by dobrostanem zająć się w sposób długofalowy. Bo zaszczepianie w dzieciach pozytywności wzbudza i wzmacnia w nich pozytywne przekonania, o nich samych i innych. A stąd prosta ścieżka do pozytywnych zachowań. Modelowanie ich buduje odporność psychiczną, prężność psychiczną, optymizm i nadzieję.

Tydzień to okazja doświadczania relacji w trochę innym świetle. Z badań już wiemy, że takie spontaniczne doświadczenia rodzą potem kreatywne pomysły i zacieśniają więzi. Klejem pamięciowym są przyjemne w odczuwaniu emocje. A ich nie brakowało.

Chętnych, by obejrzeć, co się działo, zapraszamy do wpisania w mediach społecznościowych haseł: @happinessatschool, #happinessatschool, #szczesciewszkole2023

A tu jeden z setek nadesłanych głosów (post umieszczony po publikacji mapy): „Zespół Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Sokołowie Podlaskim wyraża swoją wdzięczność za ten niewątpliwie namacalny dowód, że to wszystko ma SENS!!!”